ÉSAÏE 2 : 1 À 9***ISAIAH 2 : 1 À 9 ***

23/06/2014 07:37

ÉSAÏE 2 : 1 À 9***

1 ¶  Prophétie d’Esaïe, fils d’Amots, sur Juda et Jérusalem.

2  Il arrivera, dans la suite des temps, Que la montagne de la maison de l’Eternel Sera fondée sur le sommet des montagnes, Qu’elle s’élèvera par-dessus les collines, Et que toutes les nations y afflueront.

3  Des peuples s’y rendront en foule, et diront : Venez, et montons à la montagne de l’Eternel, A la maison du Dieu de Jacob, Afin qu’il nous enseigne ses voies, Et que nous marchions dans ses sentiers. Car de Sion sortira la loi, Et de Jérusalem la parole de l’Eternel.

4  Il sera le juge des nations, L’arbitre d’un grand nombre de peuples. De leurs glaives ils forgeront des hoyaux, Et de leurs lances des serpes : Une nation ne tirera plus l’épée contre une autre, Et l’on n’apprendra plus la guerre.

5  Maison de Jacob, Venez, et marchons à la lumière de l’Eternel !

6 ¶  Car tu as abandonné ton peuple, la maison de Jacob, Parce qu’ils sont pleins de l’Orient, Et adonnés à la magie comme les Philistins, Et parce qu’ils s’allient aux fils des étrangers.

7  Le pays est rempli d’argent et d’or, Et il y a des trésors sans fin ; Le pays est rempli de chevaux, Et il y a des chars sans nombre.

8  Le pays est rempli d’idoles ; Ils se prosternent devant l’ouvrage de leurs mains, Devant ce que leurs doigts ont fabriqué.

9  Les petits seront abattus, et les grands seront abaissés : Tu ne leur pardonneras point.

NOTES DE JOHN MACARTHUR

2:1-5:30 Les ch. #Esa 2:1-5:@ forment un seul et même discours suivi.

2:1-5 C’est la première de trois descriptions de Sion (Jérusalem), dans ce discours qui décrit son exaltation future.

2:2-4 Le livre de Michée contient presque mot pour mot ce fragment de la prophétie d’Esaïe (#Mi 4:1-3), ce qui permet de penser que ce contemporain d’Esaïe, plus jeune que lui, l’avait reçu de sa propre bouche. Les deux passages dressent le tableau prophétique de Sion dans le royaume messianique à venir, où le monde entier reconnaîtra Jérusalem comme capitale.

2:2

Il arrivera, dans la suite des temps. L’expression « la suite des temps » ou « les derniers jours » est une manière de renvoyer à l’ère messianique (#Ez 38:16 ; #Os 3:5 ; #Mi 4:1). Dans le N.T., elle désigne la période qui commence avec la première venue de Jésus-Christ (#Ac 2:17 ; #2Ti 3:1 ; #Hé 1:2 ; #Ja 5:3 ; #2P 3:3). Les prophètes de l’A.T. ne disposaient pas d’une révélation claire de la période séparant les deux venues du Messie, et ils reliaient cette expression au retour du Messie, au moment où il viendrait établir son royaume terrestre: le règne millénaire dont il est question en #Ap 20:1-10.

la montagne de la maison de l’Éternel. Allusion à la montagne de Sion, où s’élevait le temple de Jérusalem. Cette expression se retrouve encore 2 fois dans l’A.T. (#2Ch 33:15 ; #Mi 4:1).

2:3

montagne de l’Éternel. Esaïe appelait fréquemment la montagne de Sion « montagne sainte » (#Esa 11:9 ; #Esa 27:13 ; #Esa 56:7 ; #Esa 57:13 ; #Esa 65:11, #Esa 65:25 ; #Esa 66:20).

2:4

De leurs glaives …  des hoyaux, et de leurs lances des serpes. Dès que le Messie régnera à Jérusalem, le monde jouira d’une période de paix sans interruption. La guerre continuera de faire ses ravages dans l’histoire humaine tant que le Prince de la paix ne sera pas revenu sur terre pour y mettre fin.

2:6-4:1 Après cet aperçu de la gloire future de Juda (vv. #Esa 2:1-5), le prophète revint au présent pour lui adresser les reproches cuisants que méritait son idolâtrie et lui rappeler quels châtiments divins celle-ci lui faisait encourir.

2:6-9 Esaïe énonça ainsi l’accusation formelle qui pesait sur la population de Jérusalem.

2:6

pleins de l’Orient. Avec le passage des caravanes en provenance de l’est, toute une série de superstitions religieuses s’étaient répandues à Jérusalem et dans ses environs.

2:8

rempli d’idoles. Jotham et Achaz, deux des rois en fonction durant le ministère prophétique d’Esaïe, n’avaient pas voulu éliminer de leur royaume les lieux réservés aux cultes idolâtriques (#2R 15:35 ; #2R 16:4).

 

ISAIAH 2 : 1 À 9  ***

¶ 1 Prophecy of Isaiah, son of Amoz saw concerning Judah and Jerusalem.

2 It shall come to pass in the latter days that the mountain of the house of the LORD shall be established in the top of the mountains, and shall be exalted above the hills, and all nations shall flow unto it.

3 And many people shall go crowd and say, Come, and let us go up to the mountain of the LORD, to the house of the God of Jacob, He will teach us his ways and that we may walk in his paths. For out of Zion shall go forth the law, and Jerusalem the word of the LORD.

4 He shall judge among the nations, and shall rebuke many people. Their swords into plowshares, and their spears into pruning hooks: nation shall not lift up a sword against another, and can not learn war anymore.

5 O house of Jacob, come, let us walk in the light of the Lord!

¶ 6 For thou hast forsaken thy people the house of Jacob, because they be replenished from the east, and are soothsayers like the Philistines, And because they combine the son of aliens.

7 Their land is full of silver and gold, And there is no end; The land is full of horses, and there are chariots.

8 Their land is full of idols; They worship the work of their hands, that which their own fingers have made.

9 The children will be slaughtered, and great shall be humbled: therefore forgive them not.

NOTES JOHN MACARTHUR

2:1-5:30 The c. # Esa 2:1-5: @ form a single speech followed.

2:1-5 This is the first of three descriptions of Zion (Jerusalem), in this speech that describes its future exaltation.

The book of Micah 2:2-4 contains almost word for word fragment of the prophecy of Isaiah (# Mi 4:1-3), which suggests that this contemporary of Isaiah, younger than him, the had received from his own mouth. Both passages paint a prophetic picture of Sion in the coming messianic kingdom, when the whole world recognize Jerusalem as its capital.

2.2

It will happen in the latter days. The phrase "the last days" or "last days" is a way to refer to the Messianic era (# Ez 38:16; # Os 3:5; # Mi 4:1). In the NT it means the period that begins with the first coming of Jesus Christ (Acts 2:17 #, # 2Ti 3:1 1:2 # Hey, # Ja 5:3; # 2P 3:3). The prophets of the A. T. lacked a clear revelation of the period between the two comings of the Messiah, and this expression Used to connect the return of Messiah, when he would establish his earthly kingdom: the millennial reign discussed in Revelation # 20: 1-10.

the mountain of the house of the LORD. Referring to Mount Zion, where stood the temple of Jerusalem. This expression is still found 2 times in the OT (# 2Ch 33:15; # Mi 4:1).

2:3

mountain of the Lord. Isaiah frequently called Mount Zion "holy mountain" (Isaiah 11:9 #, # Isa 27:13, Isaiah 56:7 #, # Isa 57:13, Isaiah 65:11 #, # 65:25 Esa, Esa # 66:20).

2:4

Their swords into plowshares ... and their spears into pruning hooks. When the Messiah will reign in Jerusalem, the world will enjoy a period of peace without interruption. The war will continue to take its toll in human history as the Prince of Peace will not come back to earth to end.

2:6-4:1 After this overview of the future glory of Judah (vv. # Esa 2:1-5), the prophet came to this to send him the bitter reproaches that deserved its idolatry and remind him what that divine punishment it made him incur.

Isaiah 2:6-9 and enunciated formal accusation hanging over the population of Jerusalem.

2:6

replenished from the east. With the passage of caravans from the east, a series of religious superstition had spread to Jerusalem and its environs.

2:8

full of idols. Jotham and Ahaz, two kings in office during the prophetic ministry of Isaiah, had not wanted to eliminate their kingdom places reserved for idolatrous worship (3:35 p.m. # 2R, # 2R 16:4).

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