NÉHÉMIE 3 : 1 à 32 *** + NEHEMIAH 3 : 1 to 32 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

16/05/2017 02:13

NÉHÉMIE  3 : 1 à 32 *** +
 

 1 ¶  Éliaschib, le souverain sacrificateur, se leva avec ses frères, les sacrificateurs, et ils bâtirent la porte des brebis. Ils la consacrèrent et en posèrent les battants ; ils la consacrèrent, depuis la tour de Méa jusqu’à la tour de Hananeel.

 

3:1-7:3

Récit détaillé de la reconstruction des murailles.

Éliaschib, le souverain sacrificateur. Il était le petit-fils de Josué, le souverain sacrificateur en exercice à l’époque de Zorobabel (cf. #Né 12:10).

bâtirent. En juillet/août 445 av. J.-C. (cf. #Né 6:15).

porte des brebis. Située dans la partie nord-est de Jérusalem (cf. #Né 3:32 ; #Né 12:39). La narration suit l’enceinte de Jérusalem dans le sens contraire à celui des aiguilles d’une montre.

tour de Méa …  tour de Hananeel. Cette partie nord de Jérusalem donnait sur le plateau central de Benjamin, par où des ennemis pouvaient le plus facilement attaquer. Le reste du périmètre de la ville était protégé par la topographie naturelle, vallonnée.

 

2  A côté d’Éliaschib bâtirent les hommes de Jéricho ; à côté de lui bâtit aussi Zaccur, fils d’Imri.

3  Les fils de Senaa bâtirent la porte des poissons. Ils la couvrirent, et en posèrent les battants, les verrous et les barres.

 

porte des poissons. Située au nord de Jérusalem, elle était ainsi appelée parce que c’était dans ce secteur que les marchands de Tyr et d’autres villes côtières avaient l’habitude de venir vendre leurs poissons (cf. #Né 12:39 ; #Né 13: 16).

 

4  A côté d’eux travailla aux réparations Mérémoth, fils d’Urie, fils d’Hakkots ; à côté d’eux travailla Meschullam, fils de Bérékia, fils de Meschézabeel ; à côté d’eux travailla Tsadok, fils de Baana ;

5  à côté d’eux travaillèrent les Tékoïtes, dont les principaux ne se soumirent pas au service de leur seigneur.

 

les principaux ne se soumirent pas au service de leur seigneur. Il se pourrait que ces riches n’aient pas seulement fait preuve de paresse mais aient aussi été soudoyés par Tobija (#Né 6:17-19).

 

6  Jojada, fils de Paséach, et Meschullam, fils de Bésodia, réparèrent la vieille porte. Ils la couvrirent, et en posèrent les battants, les verrous et les barres.

 

la vieille porte. Probablement à l’angle nord-ouest de Jérusalem (cf. #Né 12:39).

 

7  A côté d’eux travaillèrent Mélatia, le Gabaonite, Jadon, le Méronothite, et les hommes de Gabaon et de Mitspa, ressortissant au siège du gouverneur de ce côté du fleuve ;

8  à côté d’eux travailla Uzziel, fils de Harhaja, d’entre les orfèvres, et à côté de lui travailla Hanania, d’entre les parfumeurs. Ils laissèrent Jérusalem jusqu’à la muraille large.

 

la muraille large. À l’ouest de la partie nord de la ville (cf. #Né 12:38).

 

9  A côté d’eux travailla aux réparations Rephaja, fils de Hur, chef de la moitié du district de Jérusalem.

10  A côté d’eux travailla vis-à-vis de sa maison Jedaja, fils de Harumaph, et à côté de lui travailla Hattusch, fils de Haschabnia.

11  Une autre portion de la muraille et la tour des fours furent réparées par Malkija, fils de Harim, et par Haschub, fils de Pachath-Moab.

 

tour des fours. Du côté ouest de Jérusalem (cf. #Né 12:38).

 

12  A côté d’eux travailla, avec ses filles, Schallum, fils d’Hallochesch, chef de la moitié du district de Jérusalem.

13  Hanun et les habitants de Zanoach réparèrent la porte de la vallée. Ils la bâtirent, et en posèrent les battants, les verrous et les barres. Ils firent de plus mille coudées de mur jusqu’à la porte du fumier.

14  Malkija, fils de Récab, chef du district de Beth-Hakkérem, répara la porte du fumier. Il la bâtit, et en posa les battants, les verrous et les barres.

15  Schallum, fils de Col-Hozé, chef du district de Mitspa, répara la porte de la source. Il la bâtit, la couvrit, et en posa les battants, les verrous et les barres. Il fit de plus le mur de l’étang de Siloé, près du jardin du roi, jusqu’aux degrés qui descendent de la cité de David.

 

jardin du roi. Dans le secteur sud-est.

 

16  Après lui Néhémie, fils d’Azbuk, chef de la moitié du district de Beth-Tsur, travailla aux réparations jusque vis-à-vis des sépulcres de David, jusqu’à l’étang qui avait été construit, et jusqu’à la maison des héros.

 

sépulcres de David. Cf. #Né 2:5. Probablement dans le secteur sud-est.

maison des héros. Endroit probablement associé aux hommes vaillants de David (cf. #2S 23:8-39).

 

17  Après lui travaillèrent les Lévites, Réhum, fils de Bani, et à côté de lui travailla pour son district Haschabia, chef de la moitié du district de Keïla.

18  Après lui travaillèrent leurs frères, Bavvaï, fils de Hénadad, chef de la moitié du district de Keïla ;

19  et à côté de lui Ezer, fils de Josué, chef de Mitspa, répara une autre portion de la muraille, vis-à-vis de la montée de l’arsenal, à l’angle.

 

l’arsenal. À l’est de Jérusalem.

 

20  Après lui Baruc, fils de Zabbaï, répara avec ardeur une autre portion, depuis l’angle jusqu’à la porte de la maison d’Éliaschib, le souverain sacrificateur.

21  Après lui Mérémoth, fils d’Urie, fils d’Hakkots, répara une autre portion depuis la porte de la maison d’Éliaschib jusqu’à l’extrémité de la maison d’Éliaschib.

22  Après lui travaillèrent les sacrificateurs des environs de Jérusalem.

23  Après eux Benjamin et Haschub travaillèrent vis-à-vis de leur maison. Après eux Azaria, fils de Maaséja, fils d’Anania, travailla à côté de sa maison.

24  Après lui Binnuï, fils de Hénadad, répara une autre portion, depuis la maison d’Azaria jusqu’à l’angle et jusqu’au coin.

25  Palal, fils d’Uzaï, travailla vis-à-vis de l’angle et de la tour supérieure qui fait saillie en avant de la maison du roi près de la cour de la prison. Après lui travailla Pedaja, fils de Pareosch.

26  Les Néthiniens demeurant sur la colline travaillèrent jusque vis-à-vis de la porte des eaux, à l’orient, et de la tour en saillie.

 

la colline. Les Néthiniens vivaient sur l’Ophel (mot hébreu traduit « colline »), au sud de la montagne du temple, près de la porte des eaux (cf. #Né 11:21 ; #2Ch 27:3 ; #2Ch 33:14).

la porte des eaux. Près de la source de Guihon, à l’est de Jérusalem (cf. #Né 8:16 ; #Né 12:37).

 

27  Après eux les Tékoïtes réparèrent une autre portion, vis-à-vis de la grande tour en saillie jusqu’au mur de la colline.

28  Au-dessus de la porte des chevaux, les sacrificateurs travaillèrent chacun devant sa maison.

 

la porte des chevaux. Dans le secteur nord-est.

 

29  Après eux Tsadok, fils d’Immer, travailla devant sa maison. Après lui travailla Schemaeja, fils de Schecania, gardien de la porte de l’orient.

 

la porte de l’orient. Peut-être, à l’est de la montagne du temple.

 

30  Après eux Hanania, fils de Schélémia, et Hanun, le sixième fils de Tsalaph, réparèrent une autre portion de la muraille. Après eux Meschullam, fils de Bérékia, travailla vis-à-vis de sa chambre.

31  Après lui Malkija, d’entre les orfèvres, travailla jusqu’aux maisons des Néthiniens et des marchands, vis-à-vis de la porte de Miphkad, et jusqu’à la chambre haute du coin.

 

la porte de Miphkad. Dans le secteur nord-est.

32  Les orfèvres et les marchands travaillèrent entre la chambre haute du coin et la porte des brebis.

 

la porte des brebis. Après avoir fait le tour de Jérusalem dans le sens contraire à celui des aiguilles d’une montre, la description se termine là où elle avait commencé (cf. v. #Né 3:1 ; #Né 12:39).

 

 

NEHEMIAH  3 : 1 to 32 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

1 And Eliashib the high priest stood up with his brethren the priests, and built the gate of the sheep. They consecrated it and set up its doors; They consecrated it, from the tower of Mea to the tower of Hananeel.

 

3: 1-7: 3

Detailed account of the reconstruction of the walls.

Eliashib the high priest. He was the grandson of Joshua, the high priest in office at the time of Zerubbabel (cf. Born 12:10).

builded. In July / August 445 av. (Cf. Born 6:15).

Door of the sheep. Located in the northeastern part of Jerusalem (see # 3:32; # 12:39). The narrative follows the walls of Jerusalem in a direction opposite to that of a clock.

Tower of Mea ... tower of Hananeel. This northern part of Jerusalem overlooked the central plateau of Benjamin, where enemies could most easily attack. The rest of the city perimeter was protected by natural topography, hilly.

 

2 By the side of Eliashib they built the men of Jericho; Beside him also built Zaccur, son of Imri.

3 The sons of Senaa built the gate of the fish. They covered it, and set the doors, the bolts, and the bars.

 

Door of fish. Located north of Jerusalem, it was so called because it was in this area that the merchants of Tire and other coastal towns used to sell their fish (cf # Born 12:39; # Born 13 : 16).

 

4 By their side was Meremoth the son of Uriah, the son of Hakkoth; And Meshullam the son of Berechiah the son of Meshezabeel; Beside them was Zadok the son of Baana;

5 beside them worked the Tekoites, whose chiefs did not submit to the service of their lord.

 

The principal did not submit to the service of their lord. It is possible that these rich people not only showed laziness but were also bribed by Tobija (# 6: 17-19).

 

6 And Jojada the son of Paseah, and Meshullam the son of Bezodiah, repaired the old gate. They covered it, and set the doors, the bolts, and the bars.

 

The old door. Probably at the northwest corner of Jerusalem (cf # Born 12:39).

 

7 And beside them worked Melatia, and the Gibeonite, and Jadon, and the Meronothite, and the men of Gibeon and Mizpah, that were in the governor's seat on this side of the river;

8 And Uzziel the son of Harhaiah of the goldsmiths, and beside him worked Hananiah among the perfumers. They left Jerusalem as far as the broad wall.

 

The broad wall. To the west of the northern part of the city (cf # Born 12:38).

 

9 And Rephaiah the son of Hur, the ruler of the half of the district of Jerusalem, worked by the side of them.

10 By the side of them was Jedaiah the son of Harumaph, and beside him Hattusch the son of Haschabnia.

11 And another part of the wall and the tower of the ovens were repaired by Malchiah the son of Harim, and by Hashub the son of Pachath Moab.

 

Tower of the ovens. On the west side of Jerusalem (cf. Born 12:38).

 

12 By their side, with their daughters, Shallum the son of Halloch, the chief of half the district of Jerusalem,

Hanun and the inhabitants of Zanoach repaired the gate of the valley. They built it, and set up the doors, the bolts, and the bars. And they made a thousand cubits to the gate of the dunghill.

14 And Malchiah the son of Rechab, the captain of the district of Beth-Hakkerem, repaired the door of the dunghill. He built it, and set the doors, the bolts, and the bars.

15 And Shallum the son of Col Hoze, the chief of the district of Mizpah, repaired the gate of the fountain. He built it, covered it, and set the doors, the bolts, and the bars. And he made the wall of the pool of Siloah, near the king's garden, to the steps that go down from the city of David.

 

Garden of the king. In the southeast sector.

 

16 After him Nehemiah the son of Azbuk, chief of half of the district of Beth-Tsur, worked on repairs to David's sepulchres as far as the pond that had been built, The house of the heroes.

 

Sepulchres of David. Cf. # Born 2: 5. Probably in the southeast sector.

House of heroes. Place probably associated with the valiant men of David (cf. # 2S 23: 8-39).

 

17 After him worked the Levites, Rehum the son of Bani, and beside him he worked for his district Hashabiah, chief of half of the district of Keilah.

18 After him worked their brethren, Bavai'i, son of Henadad, chief of half the district of Keilah;

19 And beside him Ezer the son of Joshua, the captain of Mizpah, repaired another portion of the wall opposite the ascent of the arsenal at the corner.

 

the Arsenal. East of Jerusalem.

 

20 After him Baruch the son of Zabbai prepared another portion from the corner to the door of the house of Eliashib the high priest.

21 And after him was Meremoth, the son of Uriah, the son of Hakkoth, and repaired another portion from the gate of the house of Eliashib to the end of the house of Eliashib.

22 After him worked the priests from the neighborhood of Jerusalem.

23 After them Benjamin and Haschub worked in front of their house. After them Azariah the son of Maaseiah, the son of Ananiah, worked by his side.

24 After him Binnui, the son of Henadad, repaired another portion from the house of Azariah to the corner and to the corner.

25 And Palal the son of Uzai worked against the corner and the upper tower which protruded from the king's house by the court of the prison. After him worked Pedaja, son of Pareosch.

26 And the Nethinim dwelt on the hill, to the east gate of the waters, and to the tower.

 

the hill. The Nethinim lived on the Ophel (Hebrew word translated "hill"), south of the temple mountain, near the gate of the waters (cf. Born # 11:21; # 2Ch 27: 3; # 2Ch 33:14 ).

The gate of the waters. Near the source of Guihon, east of Jerusalem (cf # Born 8:16; # Born 12:37).

 

27 After them the Tekoites repaired another portion, opposite the great tower projecting up to the wall of the hill.

28 Above the gate of the horses, the priests worked every man before his house.

 

The door of the horses. In the northeast sector.

 

29 After them Zadok the son of Immer worked before his house. After him worked Shemaiah the son of Shecaniah, guardian of the gate of the east.

 

The gate of the east. Perhaps, to the east of the temple mountain.

 

30 After them Hananiah the son of Shelemiah, and Hanun the sixth son of Zalaph, repaired another portion of the wall. After them Meshullam, the son of Berekiah, worked opposite his room.

31 After him Malchiah, of the goldsmiths, worked as far as the houses of the Nethinim and the merchants, opposite the gate of Miphkad, and to the upper room of the corner.

 

The door of Miphkad. In the northeast sector.

32 The goldsmiths and merchants worked between the upper room of the corner and the gate of the sheep.

 

The door of the sheep. After having walked around Jerusalem in a counter-clockwise direction, the description ends where it began (cf. # Born 3: 1; # Born 12:39)0

https://cms.dieu-avant-tout-com.webnode.fr/