PROVERBES 6 : 1 à 35 *** + PROVERBS 6 : 1 to 35 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

06/06/2017 07:49

PROVERBES  6 : 1 à 35 *** +
 

1 ¶  Mon fils, si tu as cautionné ton prochain, Si tu t’es engagé pour autrui,

 

cautionné ton prochain …  t’es engagé. C’est une folie de vouloir assumer la responsabilité des dettes d’un autre et de s’engager à payer à sa place, au besoin (cf. #Pr 11:15 ; #Pr 17: 18 ; #Pr 20: 16 ; #Pr 22: 26). Une telle pratique n’est certes pas sans précédent, mais il vaut mieux pourvoir aux besoins des nécessiteux (voir #Pr 19: 17 ; #De 15:1-15) ou prêter sans intérêt (voir #Pr 28:8 ; #Lé 25:35-38).

 

2  Si tu es enlacé par les paroles de ta bouche, Si tu es pris par les paroles de ta bouche,

 

6:2-4

enlacé …  tombé au pouvoir. Cf. #Pr 22:26-27. Toute personne qui s’est portée garante des dettes d’une autre est comme tombée dans un piège et sous une emprise étrangère, car elle a perdu le contrôle de ce que Dieu lui avait seulement prêté pour qu’elle en fasse bon usage. C’est une situation si dramatique qu’il est essentiel de reprendre le contrôle des ressources que Dieu nous a confiées et de mettre au plus tôt un terme à des arrangements aussi désastreux (« dégage-toi », vv. 3-4), avant de tomber dans la pauvreté et l’esclavage. Cf. #Ge 43:9 ; #Ge 44:32-33.

 

3  Fais donc ceci, mon fils, dégage-toi, Puisque tu es tombé au pouvoir de ton prochain ; Va, prosterne-toi, et fais des instances auprès de lui ;

4  Ne donne ni sommeil à tes yeux, Ni assoupissement à tes paupières ;

5  Dégage-toi comme la gazelle de la main du chasseur, Comme l’oiseau de la main de l’oiseleur.

6 ¶  Va vers la fourmi, paresseux ; Considère ses voies, et deviens sage.

 

6:6-11

Cet avertissement contre la paresse suit de manière appropriée la mise en garde contre les risques qu’il y a à se porter garant des dettes d’autrui. En effet, ceux qui demandent ce genre d’aide sont souvent des paresseux.

fourmi, paresseux. Cf. #Pr 30:25. La fourmi est un modèle d’application, de travail et d’organisation (vv. #Pr 6:7-8), et son exemple est synonyme de blâme pour le paresseux (qui manque de maîtrise de soi). La sagesse appelle le paresseux à se laisser instruire par ce petit insecte (voir #Pr 10:4, #Pr 10:26 ; #Pr 12:24 ; #Pr 13: 4 ; #Pr 15: 19 ; #Pr 19: 15 ; #Pr 20: 4 ; #Pr 26:13-16).

 

7  Elle n’a ni chef, Ni inspecteur, ni maître ;

8  Elle prépare en été sa nourriture, Elle amasse pendant la moisson de quoi manger.

9  Paresseux, jusqu’à quand seras-tu couché ? Quand te lèveras-tu de ton sommeil ?

10  Un peu de sommeil, un peu d’assoupissement, Un peu croiser les mains pour dormir ! … 

11  Et la pauvreté te surprendra, comme un rôdeur, Et la disette, comme un homme en armes.

 

rôdeur …  homme en armes. Du fait de son amour immodéré pour le sommeil plutôt que pour le travail (vv. #Pr 6:9-10), le paresseux devient sage trop tard, et il tombe immanquablement dans la pauvreté, pareil à la victime d’un voleur (voir #Pr 24:33-34). Si la paresse mène à la pauvreté (cf. #Pr 10:4-5 ; #Pr 13: 4 ; #Pr 20: 4, #Pr 20: 13), elle n’en est pas toujours la cause (cf. #Pr 14: 31 ; #Pr 17: 5 ; #Pr 19: 1, #Pr 19: 17, #Pr 19: 22 ; #Pr 28:3, #Pr 28:11).

 

12 ¶  L’homme pervers, l’homme inique, Marche la fausseté dans la bouche ;

 

L’homme pervers. Littéralement « un homme de Bélial » (c’est-à-dire sans valeur ou méchant; cf. #1S 2:12 ; #1S 30:22 ; #1S 25:25 ; #Job 34:18), terme qu’on finit par utiliser à propos du diable lui-même (voir #2Co 6:15).

 

13  Il cligne des yeux, parle du pied, Fait des signes avec les doigts ;

 

cligne des yeux, parle du pied …  signes avec les doigts. Un tel comportement était apparemment répandu en Orient. Par crainte d’être découvert et pour cacher ses intentions, le trompeur débitait des mensonges à sa victime tout en utilisant le langage corporel pour communiquer avec une autre personne, impliquée elle aussi dans le complot.

 

14  La perversité est dans son cœur, Il médite le mal en tout temps, Il excite des querelles.

 

querelles. Le péché qui consiste à susciter intentionnellement des conflits, dissensions ou querelles est abordé plusieurs fois dans les Proverbes (#Pr 15: 18 ; #Pr 16: 28 ; #Pr 17: 14 ; #Pr 18: 19 ; #Pr 21: 9, #Pr 21: 19 ; #Pr 22: 10 ; #Pr 23: 29 ; #Pr 25:24 ; #Pr 26:21 ; #Pr 27:15 ; #Pr 28:25 ; #Pr 29:22).

 

15  Aussi sa ruine arrivera-t-elle subitement ; Il sera brisé tout d’un coup, et sans remède.

 

sans remède. Les conséquences du mal peuvent être irréversibles. Le châtiment infligé au coupable est proportionnel à son crime, lorsque Dieu le juge.

 

16  Il y a six choses que hait l’Éternel, Et même sept qu’il a en horreur ;

 

6:16-19

six …  sept. La mention de ces deux chiffres à la suite l’un de l’autre était un moyen de représenter la totalité, mais aussi d’attirer l’attention (cf. #Pr 30:15, #Pr 30:18 ; #Job 5:19 ; #Am 1:3). Les sept points cités offrent un aperçu de la profondeur de l’état de péché de l’homme, tout en renvoyant à l’avertissement précédent:

1° les yeux hautains (v. #Pr 6:13a, « cligne des yeux »);

2° la langue menteuse (v. #Pr 6:12b, « fausseté dans la bouche »);

3° les mains (v. #Pr 6:13c, « doigts »);

4° le cœur (v. #Pr 6:14a);

5° les pieds (v. #Pr 6:13b);

6° le faux témoin (v. #Pr 6:12b);

7° les querelles (v. #Pr 6:14c).

 

17  Les yeux hautains, la langue menteuse, Les mains qui répandent le sang innocent,

18  Le cœur qui médite des projets iniques, Les pieds qui se hâtent de courir au mal,

19  Le faux témoin qui dit des mensonges, Et celui qui excite des querelles entre frères.

20 ¶  Mon fils, garde les préceptes de ton père, Et ne rejette pas l’enseignement de ta mère.

21  Lie-les constamment sur ton cœur, Attache-les à ton cou.

22  Ils te dirigeront dans ta marche, Ils te garderont sur ta couche, Ils te parleront à ton réveil.

 

ta marche …  ta couche …  ton réveil. Cf. #Pr 3:23-24. Ces expressions forment un parallèle avec #De 6:6-9 ; #De 11:18-20 en évoquant les diverses circonstances de la vie pour lesquelles la sagesse fournit conseil, protection et matière à réflexion. L’instruction biblique reçue des parents fait obstacle à l’influence du mal en nourrissant l’esprit de pensées saines et vraies, même pendant le sommeil.

 

23  Car le précepte est une lampe, et l’enseignement une lumière, Et les avertissements de la correction sont le chemin de la vie:

 

précepte …  enseignement …  avertissements. Tous ces mots désignent la Parole de Dieu: elle procure la sagesse qui conduit à l’abondance de la vie éternelle.

 

24  Ils te préserveront de la femme corrompue, De la langue doucereuse de l’étrangère.

 

L’instruction parentale est cruciale pour préparer un enfant à résister à l’attrait puissant du péché sexuel. S’ils aiment la vérité et apprennent la sagesse, les hommes ne se laissent pas séduire par les mensonges de la flatterie.

 

25  Ne la convoite pas dans ton cœur pour sa beauté, Et ne te laisse pas séduire par ses paupières.

 

convoite. Le péché sexuel s’enracine dans la convoitise (propension à imaginer l’acte pécheur). Cela est suggéré en #Ex 20: 17, et Christ y fait allusion en #Mt 5:28. Il faut donc fermement résister à cette attirance initiale (#Ja 1:14-15).

 

26  Car pour la femme prostituée on se réduit à un morceau de pain, Et la femme mariée tend un piège à la vie précieuse.

 

morceau de pain. Cette description montre à quel point la fréquentation d’une prostituée peut anéantir la vie d’un homme; il peut y perdre ses biens (voir #Pr 29:3), sa liberté, sa famille, sa pureté, sa dignité et même son âme (v. #Pr 6:32).

 

27  Quelqu’un mettra-t-il du feu dans son sein, Sans que ses vêtements s’enflamment ?

 

6:27-29

Ces métaphores puissantes décrivent les dangers et les conséquences désastreuses de l’adultère; elles montrent qu’il ne peut qu’entraîner un châtiment, qui en est la conséquence naturelle et inéluctable.

 

28  Quelqu’un marchera-t-il sur des charbons ardents, Sans que ses pieds soient brûlés ?

29  Il en est de même pour celui qui va vers la femme de son prochain : Quiconque la touche ne restera pas impuni.

 

la touche. Il s’agit d’un geste propre à enflammer le désir sexuel. C’est dans le même sens que Paul utilise le terme en #1Co 7:1.

 

30  On ne tient pas pour innocent le voleur qui dérobe Pour satisfaire son appétit, quand il a faim ;

 

6:30-35

L’adultère est comparé à un vol. Un voleur qui souffre de la faim bénéficie d’une certaine clémence, puisqu’il peut restituer ce qu’il a pris  même si cela lui coûte tout ce qu’il possède - et envisager l’oubli de sa faute (vv. #Pr 6:30-31). En revanche, aucune réparation n’est possible pour celui qui commet l’adultère, puisque c’est son âme qu’il détruit (v. #Pr 6:32 ; cf. #De 22: 22). S’il reste vivant, il est déshonoré à vie (v. #Pr 6:33), couvert d’une honte dont il ne pourra se défaire. De plus, le mari jaloux n’aura aucune pitié pour lui (vv. #Pr 6:34-35 ; cf. #Pr 27:4 ; #Ca 8:6).

 

31  Si on le trouve, il fera une restitution au septuple, Il donnera tout ce qu’il a dans sa maison.

 

au septuple. Le principe de la restitution existe dans les Écritures, dans des proportions diverses (cf. #Ex 22: 1ss; #Lé 6:5 ; #No 5:7 ; #2S 12:6 ; #Lu 19: 8), mais jamais de façon aussi sévère qu’ici.

 

32  Mais celui qui commet un adultère avec une femme est dépourvu de sens, Celui qui veut se perdre agit de la sorte ;

33  Il n’aura que plaie et ignominie, Et son opprobre ne s’effacera point.

34  Car la jalousie met un homme en fureur, Et il est sans pitié au jour de la vengeance ;

35  Il n’a égard à aucune rançon, Et il est inflexible, quand même tu multiplierais les dons.

 

PROVERBS 6 : 1 to 35 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ My son, if thou hast pledged thy neighbor, If thou hast committed for another,

 

Bail your neighbor ... you're engaged. It is a madness to want to take responsibility for the debts of another and to commit to paying for it in its place, if need be (see #Pr 11:15; #Pr 17:18; #Pr 20:16; #Pr 22:26). Such a practice is certainly not unprecedented, but it is better to provide for the needs of the needy (see #Pr 19:17, # 15: 1-15) or lend without interest (see #Pr 28: 8; 25: 35-38).

 

2 If you are entangled by the words of your mouth, if you are caught by the words of your mouth,

 

6: 2-4

Entwined ... fallen to power. See #Pr 22: 26-27. Anyone who has vouch for the debts of another is like a trap and a stranglehold because she has lost control of what God only lent her to make good use of. It is such a dramatic situation that it is essential to regain control of the resources God has entrusted to us and to put an end to such disastrous arrangements as soon as possible ("get out", verses 3-4) Before falling into poverty and slavery. Cf. Genesis 43: 9; #Ge 44: 32-33.

 

3 Do this then, my son, be clear, because you have fallen into the power of your neighbor; Go, prostrate, and make entreaties with him;

4 Give no sleep to your eyes, nor slumber to your eyelids;

5 Give yourself up like the gazelle of the hunter's hand, like the bird of the fowler's hand.

6 ¶ Go to the ant lazy; Consider his ways, and become wise.

 

6: 6-11

This warning against laziness appropriately follows the warning against the risks of being the guarantor of the debts of others. Indeed, those who ask for this kind of help are often lazy.

Ant, lazy. See #Pr 30:25. The ant is a model of application, work and organization (vv. #Pr 6: 7-8), and his example is synonymous with blame for the lazy (who lacks self-control). Wisdom calls the lazy to be instructed by this little insect (see #Pr 10: 4, #Pr 10:26; #Pr 12:24; #Pr 13: 4; #Pr 15:19; #Pr 19:15 ; #Pr 20: 4; #Pr 26: 13-16).

 

7 She has no chief, no inspector, no master;

8 She prepares her food in summer, and hoards during the harvest to eat.

9 Sluggish, how long will you lie? When will you get up from your sleep?

10 A little sleep, a little sleepiness, A little cross hands to sleep! ...

11 And poverty shall overtake you like a prowler, and famine like a man in arms.

 

Ranger ... man in arms. Because of his immoderate love for sleep rather than work (vv. #Pr 6: 9-10), the lazy becomes wise too late, and he inevitably falls into poverty, like the victim of a thief ( See #Pr 24: 33-34). If laziness leads to poverty (see #Pr 10: 4-5, #Pr 13: 4, #Pr 20: 4, #Pr 20:13), it is not always the cause of it (cf. # Pr 14:31, #Pr 17: 5, #Pr 19: 1, #Pr 19:17, #Pr 19:22, #Pr 28: 3, #Pr 28:11).

 

12 ¶ The wicked man, the wicked man, Walk the falsity in the mouth;

 

The perverse man. Literally "a man of Belial" (that is to say, worthless or evil, cf. # 1S 2:12; # 1S 30:22; # 1S 25:25; #Job 34:18) We end up using about the devil himself (see # 2Co 6:15).

 

13 He blinks, speaks of the foot, makes signs with his fingers;

 

Winks, speaks of the foot ... signs with the fingers. Such behavior was apparently widespread in the East. For fear of being discovered and to hide his intentions, the deceiver would give lies to his victim while using body language to communicate with another person, also involved in the conspiracy.

 

14 Perversity is in his heart, He meditates evil at all times, He excites quarrels.

 

quarrels. The sin of intentionally provoking conflicts, dissensions, or quarrels is discussed several times in Proverbs (#Pr 15:18; #Pr 16:28; #Pr 17:14; #Pr 18:19; #Pr 21: 9 , #Pr 21:19; #Pr 22:10; #Pr 23:29; #Pr 25:24; #Pr 26:21; #Pr 27:15; #Pr 28:25; #Pr 29:22).

 

15 So his ruin will come suddenly; It will be broken all at once, and without remedy.

 

Without remedy. The consequences of the evil may be irreversible. The punishment inflicted on the guilty is proportional to his crime, when God judges it.

 

16 There are six things which the LORD hateth, even seven that he hates;

6: 16-19

Six ... seven. The mention of these two digits following each other was a means of representing totality, but also of attracting attention (cf #Pr 30:15, #Pr 30:18 ; #Job 5:19; #Am 1: 3). The seven points cited provide an insight into the depth of man's sinfulness, while referring to the previous warning:

1 ° the haughty eyes (v. #Pr 6: 13a, "blink of the eyes");

(2) the lying tongue (v. #Pr 6: 12b, "falsehood in the mouth");

(3) the hands (v. #Pr 6: 13c, "fingers");

(4) the heart (v. #Pr 6: 14a);

5 ° the feet (v. #Pr 6: 13b);

(6) the false witness (see #Pr 6: 12b);

(7) the quarrels (v. #Pr 6: 14c).

 

17 The haughty eyes, the lying tongue, The hands that shed innocent blood,

18 The heart that meditates iniquitous projects, feet that hasten to run to evil,

19 The false witness who tells lies, And the one who excites quarrels between brothers.

20 ¶ My son, keep your father's commandments, and do not reject the teaching of your mother.

21 Lie constantly upon your heart, Tie them to your neck.

22 They will guide you in your walk, they will keep you on your couch, and they will speak to you when you awake.

 

Your walk ... your bed ... your awakening. See #Pr 3: 23-24. These expressions form a parallel with #De 6: 6-9; #De 11: 18-20 by recalling the various circumstances of life for which wisdom provides advice, protection and food for thought. Biblical instruction received from parents hinders the influence of evil by nourishing the mind with sound and true thoughts, even during sleep.

 

23 For the commandment is a lamp, and the teaching a light, and the warnings of correction are the way of life:

 

Precept ... teaching ... warnings. All these words refer to the Word of God: it provides the wisdom that leads to the abundance of eternal life.

 

24 They will preserve you from the corrupt woman, From the gentle tongue of the stranger.

 

Parental education is crucial to prepare a child to resist the powerful attraction of sexual sin. If they love truth and learn wisdom, men do not let themselves be seduced by the lies of flattery.

 

25 Do not covet her in your heart for her beauty, and do not allow yourself to be seduced by her eyelids.

 

covets. Sexual sin is rooted in covetousness (propensity to imagine the sinful act). This is suggested in #Ex 20:17, and Christ alludes to it in #Mt 5:28. We must firmly resist this initial attraction (# 1: 14-15).

 

26 For the prostitute woman is reduced to a piece of bread, and the married woman sets a snare for the precious life.

 

piece of bread. This description shows how the prostitution of a prostitute can annihilate a man's life; He can lose his goods (see # 29: 3), his freedom, his family, his purity, his dignity and even his soul (v. #Pr 6:32).

 

27 Shall any one put fire into his bosom, and his garments not be burned?

 

6: 27-29

These powerful metaphors describe the dangers and disastrous consequences of adultery; They show that it can only lead to a punishment, which is the natural and inescapable consequence of it.

 

28 Shall one go on burning coals, and his feet be burnt?

29 It is the same with him who goes to his neighbor's wife: Anyone who touches her will not go unpunished.

 

the key. It is a gesture to inflame sexual desire. It is in the same sense that Paul uses the term in # 1Co 7: 1.

 

30 A thief who steals is not considered innocent to satisfy his appetite when he is hungry;

 

6: 30-35

Adultery is compared to a theft. A thief who suffers from hunger enjoys a certain clemency, since he can restore what he has taken even if it costs him everything he has - and consider forgetting his fault (vv. #Pr 6: 30-31). On the other hand, no reparation is possible for the one who commits adultery, since it is his soul that he destroys (see # 6:32, cf. # 22.22). If he remains alive, he is dishonored for life (v. #Pr 6:33), covered with a shame from which he can not get rid. Moreover, the jealous husband will have no mercy for him (vv. # 6: 34-35, cf. #Pr 27: 4; #Cha 8: 6).

 

31 If he is found, he will make a restitution to the sevenfold; he will give all that he has in his house.

 

sevenfold. The principle of restitution exists in the Scriptures in different proportions (see #Ex 22: 1ss; # Le 6: 5; #No 5: 7; # 2S 12: 6; #Lu 19: 8), but never As severely as here.

 

32 But he who commits adultery with a woman is devoid of meaning;

33 He will have nothing but wick and ignominy, and his reproach will not be effaced.

34 For jealousy puts a man in a fury, and is pitiless in the day of vengeance;

35 He has no regard for any ransom, and he is inflexible, even if you multiply the gifts.

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