PSAUMES 107 : 1 à 43 *** + PSALMS 107 : 1 to 43 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

17/04/2017 13:43

PSAUMES  107 : 1 à 43 *** +
 

1 ¶  Louez l’Éternel, car il est bon, Car sa miséricorde dure à toujours !

 

107:1-43

Les premiers mots des #Ps 105 à 107 «  Louez l’Éternel » - les relient les uns aux autres. Ils forment une trilogie qui loue Dieu pour sa bonté envers Israël. Ce psaume a sans doute une origine postexilique (cf. #Ps 107:3). Il développe deux thèmes principaux:

1° louange à Dieu pour ses délivrances continuelles (#Ps 107:4-32);

2° souvenir de la réponse de Dieu à la désobéissance/obéissance de l’homme (#Ps 107:33-42).

I. Appel à la louange (107:1-3)

II. Raison de se réjouir: la délivrance (107:4-32)

III. Conséquences de l’obéissance / la désobéissance (107:33-42)

IV. Commentaire sur la sagesse (107:43)

107:1-3

Tous les Israélites délivrés (rachetés) de l’oppression ennemie sont invités à méditer sur la bonté et la miséricorde éternelles de Dieu: au travers des siècles, ils avaient été délivrés de l’Égypte (au sud, cf. #Ex 12:1-14:2), de la Syrie et de l’Assyrie (au nord, #2R 19:29-37), des Philistins (à l’ouest, cf. #2S 8:1 ; #2R 18: 8), et de Babylone (à l’est, cf. #Esd 1). Comparer la prière du psalmiste en #Ps 106:47 avec le v. 3.

 

2  Qu’ainsi disent les rachetés de l’Éternel, Ceux qu’il a délivrés de la main de l’ennemi,

3  Et qu’il a rassemblés de tous les pays, De l’orient et de l’occident, du nord et de la mer !

4  Ils erraient dans le désert, ils marchaient dans la solitude, Sans trouver une ville où ils pussent habiter.

 

107:4-32

Cette section décrit quatre situations illustrant la fin désastreuse, du fait du péché, de la nation d’Israël:

1° errance dans le désert (vv. #Ps 107:4-9),

2° croupissement en captivité (vv. #Ps 107:10-16);

3° maladie (vv. #Ps 107:17-22);

4° ballottement sur des flots déchaînés (vv. #Ps 107:23-32).

Chacune adopte la même séquence:

1° malheur de l’homme (vv. #Ps 107:4-5, #Ps 107:10-12, #Ps 107:17-18, #Ps 107:23-27);

2° demande de l’homme (vv. #Ps 107:6a, 13a, 19a, 28a);

3° pardon de Dieu (vv. #Ps 107:6b-7, 13b-14, 19b-20, 28b-30);

4° louange de l’homme (vv. #Ps 107:8-9, #Ps 107:15-16, #Ps 107:21-22, #Ps 107:31-32).

107:4-9

Le psalmiste pensait sans doute à l’errance d’Israël dans le désert, avec son ingratitude et son manque de foi, après la sortie miraculeuse d’Égypte (#No 14-#Jos 2).

 

5  Ils souffraient de la faim et de la soif ; Leur âme était languissante.

6  Dans leur détresse, ils crièrent à l’Éternel, Et il les délivra de leurs angoisses ;

7  Il les conduisit par le droit chemin, Pour qu’ils arrivassent dans une ville habitable.

8  Qu’ils louent l’Éternel pour sa bonté, Et pour ses merveilles en faveur des fils de l’homme !

9  Car il a satisfait l’âme altérée, Il a comblé de biens l’âme affamée.

10 ¶  Ceux qui avaient pour demeure les ténèbres et l’ombre de la mort Vivaient captifs dans la misère et dans les chaînes,

 

107:10-16

Possible évocation de la capture et de l’emprisonnement du roi Sédécias, vers 586 av. J.-C. (cf. #2R 25:4-7 ; #Jér 39:4-8 ; #Jér 52:1-11).

 

11  Parce qu’ils s’étaient révoltés contre les paroles de Dieu, Parce qu’ils avaient méprisé le conseil du Très-Haut.

12  Il humilia leur cœur par la souffrance ; Ils succombèrent, et personne ne les secourut.

13  Dans leur détresse, ils crièrent à l’Éternel, Et il les délivra de leurs angoisses ;

14  Il les fit sortir des ténèbres et de l’ombre de la mort, Et il rompit leurs liens.

15  Qu’ils louent l’Éternel pour sa bonté, Et pour ses merveilles en faveur des fils de l’homme !

16  Car il a brisé les portes d’airain, Il a rompu les verrous de fer.

17 ¶  Les insensés, par leur conduite coupable Et par leurs iniquités, s’étaient rendus malheureux.

 

107:17-22

Probable allusion à l’affliction qui avait frappé le peuple et à la guérison qui lui avait ensuite été accordée dans l’épisode de #No 21:4-9.

 

18  Leur âme avait en horreur toute nourriture, Et ils touchaient aux portes de la mort.

19  Dans leur détresse, ils crièrent à l’Éternel, Et il les délivra de leurs angoisses ;

20  Il envoya sa parole et les guérit, Il les fit échapper de la fosse.

21  Qu’ils louent l’Éternel pour sa bonté, Et pour ses merveilles en faveur des fils de l’homme !

22  Qu’ils offrent des sacrifices d’actions de grâces, Et qu’ils publient ses œuvres avec des cris de joie !

23 ¶  Ceux qui étaient descendus sur la mer dans des navires, Et qui travaillaient sur les grandes eaux,

 

107:23-32

Le psalmiste avait peut-être à l’esprit Jonas et les marins, dans leur voyage vers Tarsis (cf. #Jon 1).

 

24  Ceux-là virent les œuvres de l’Éternel Et ses merveilles au milieu de l’abîme.

25  Il dit, et il fit souffler la tempête, Qui souleva les flots de la mer.

26  Ils montaient vers les cieux, ils descendaient dans l’abîme ; Leur âme était éperdue en face du danger ;

27  Saisis de vertige, ils chancelaient comme un homme ivre, Et toute leur habileté était anéantie.

28  Dans leur détresse, ils crièrent à l’Éternel, Et il les délivra de leurs angoisses ;

29  Il arrêta la tempête, ramena le calme, Et les ondes se turent.

30  Ils se réjouirent de ce qu’elles s’étaient apaisées, Et l’Éternel les conduisit au port désiré.

31  Qu’ils louent l’Éternel pour sa bonté, Et pour ses merveilles en faveur des fils de l’homme !

32  Qu’ils l’exaltent dans l’assemblée du peuple, Et qu’ils le célèbrent dans la réunion des anciens !

33 ¶  Il change les fleuves en désert, Et les sources d’eaux en terre desséchée,

 

107:33-42

Cette section établit un contraste entre les bénédictions que Dieu accorde en réponse à l’obéissance de l’homme et les châtiments qu’il lui inflige à cause du péché. Le psalmiste s’exprime au moyen de quatre illustrations:

1° passage de la prospérité à la pauvreté (vv. #Ps 107:33-34);

2° passage de la stérilité à la bénédiction (vv. #Ps 107:35-38);

3° chute depuis le sommet (vv. #Ps 107:39-40);

4° ascension (vv. #Ps 107:41-42).

107:33-34

Il est peut-être question ici des trois années de sécheresse dues aux péchés d’Achab et de Jézabel (cf. #1R 17: 1 ; #1R 18: 18).

 

34  Le pays fertile en pays salé, À cause de la méchanceté de ses habitants.

35  Il change le désert en étang, Et la terre aride en sources d’eaux,

 

107:35-38

Possible allusion à l’époque d’Abraham (#Ge 24: 1, #Ge 24:34-35) ou de Josué (#Jos 24: 13).

 

36  Et il y établit ceux qui sont affamés. Ils fondent une ville pour l’habiter ;

37  Ils ensemencent des champs, plantent des vignes, Et ils en recueillent les produits.

38  Il les bénit, et ils deviennent très nombreux, Et il ne diminue point leur bétail.

39  Sont-ils amoindris et humiliés Par l’oppression, le malheur et la souffrance ;

 

107:39-40

Possible évocation de l’exil en Assyrie (#2R 17:4-6) ou à Babylone (#2R 24:14-15).

 

40  Verse-t-il le mépris sur les grands, Les fait-il errer dans des déserts sans chemin,

41  Il relève l’indigent et le délivre de la misère, Il multiplie les familles comme des troupeaux.

 

107:41-42

Il est peut-être ici question des Juifs, appauvris en Égypte, qui s’étaient soudain enrichis grâce à l’or et aux autres trésors des Égyptiens (cf. #Ex 1:13-14 en lien avec #Ex 3:21-22 ; #Ex 11:2 ; #Ex 12:35-36).

 

42  Les hommes droits le voient et se réjouissent, Mais toute iniquité ferme la bouche.

43  Que celui qui est sage prenne garde à ces choses, Et qu’il soit attentif aux bontés de l’Éternel.

 

107:43

Alors qu’il rédigeait ces mots de conclusion, le psalmiste avait peut-être à l’esprit les passages de #Pr 8:1-36 ; #Ec 12:13-14 ou #Os 14: 9.

 

PSALMS 107 : 1 to 43 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Praise the LORD, for he is good; for his mercy endureth for ever.

 

107: 1-43

The first words of #Ps 105-107 "Praise the Lord" - connect them to one another. They form a trilogy that praises God for his kindness to Israel. This psalm probably has a postxilic origin (see #Ps 107: 3). It develops two main themes:

1 ° praise to God for his continual deliverance (Ps 107: 4-32);

Second, the memory of God's response to man's disobedience / obedience (#Ps 107: 33-42).

I. Call to Praise (107: 1-3)

II. Reason to rejoice: deliverance (107: 4-32)

III. Consequences of obedience / disobedience (107: 33-42)

IV. Commentary on wisdom (107: 43)

107: 1-3

All Israelites who have been redeemed from enemy oppression are invited to meditate on the eternal goodness and mercy of God: through the centuries they had been delivered from Egypt (see #Ex 12: 1 (2: 8-8), Syria and Assyria (north, # 2R 19: 29-37), the Philistines (to the west, see # 2S 8: 1; And Babylon (to the east, see #Esd 1). Compare the prayer of the psalmist in #Ps 106: 47 with v. 3.

 

2 Thus say the redeemed of the LORD, whom he has delivered from the hand of the enemy,

3 And gathered him out of all the countries, from the east and from the west, from the north, and from the sea.

4 They wandered in the wilderness, they walked in solitude, without finding a city where they could dwell.

 

107: 4-32

This section describes four situations illustrating the disastrous end, because of sin, of the nation of Israel:

1 ° wandering in the desert (vv. Ps 107: 4-9),

(2) crouping in captivity (vv. Ps 107: 10-16);

(3) disease (vv. Ps 107: 17-22);

(4) tossing over unleashed waves (vv. Ps 107: 23-32).

Each adopts the same sequence:

1 ° the misfortune of man (vv. 107: 4-5, 107: 10-12, 107: 17-18, #Ps 107: 23-27);

Second, the demand of man (vv. 107: 6a, 13a, 19a, 28a);

3 ° forgiveness of God (vv. 107: 6b-7, 13b-14, 19b-20, 28b-30);

4th praise of man (vv. 107: 8-9, #Ps 107: 15-16, #Ps 107: 21-22, #Ps 107: 31-32).

107: 4-9

The psalmist probably thought of the wandering of Israel in the wilderness, with its ingratitude and lack of faith, after the miraculous exodus from Egypt (# 14-1 # Jos 2).

 

5 They suffered from hunger and thirst; Their souls were languid.

6 In their distress they cried unto the LORD, and delivered them out of their distresses;

7 He led them by the right way, that they might come into a habitable city.

8 Let them praise the LORD for his goodness, and for his wonders in behalf of the sons of man.

9 For he has satisfied the altered soul, and hath filled the hungry soul with good things.

10 ¶ And they that dwelt in darkness, and in the shadow of death, lived captive in misery and in chains,

 

107: 10-16

Possible evocation of the capture and imprisonment of King Zedekiah, about 586 BC. (Cf. # 2R 25: 4-7; Jer. 39: 4-8; Jer. 52: 1-11).

 

11 Because they rebelled against the words of God, because they had despised the counsel of the Most High.

12 He humbled their hearts with sorrow; They succumbed, and no one helped them.

13 In their distress they cried unto the LORD, and delivered them out of their anguish;

14 He brought them out of the darkness and the shadow of death, and broke their bonds.

15 Let them praise the LORD for his goodness, and for his wonders for the sons of man.

16 For he has broken the doors of brass, and broken the iron locks.

17 The fools, by their sinful conduct and by their iniquities, had become unhappy.

 

107: 17-22

Probably allusion to the affliction that struck the people and to the healing that was then granted to him in the episode of # 21: 4-9.

 

18 Their soul hated all food, and they touched the gates of death.

19 In their distress they cried unto the LORD, and delivered them out of their distresses;

20 And he sent his word, and healed them, and cast them out of the pit.

21 Let them praise the LORD for his goodness, and for his wonders in behalf of the sons of man.

22 Let them offer sacrifices of thanksgiving, and let them publish his works with cries of joy.

23 ¶ And they that went down upon the sea in vessels, and worked upon the great waters,

 

107: 23-32

Perhaps the psalmist had in mind Jonah and the sailors in their journey to Tarshish (cf. Jon 1).

 

24 And they saw the works of the LORD, and his wonders in the midst of the abyss.

25 He said, and caused the tempest to blow, which lifted up the waves of the sea.

26 They went up to the heavens and descended into the abyss; Their soul was distraught in the face of danger;

27 Seized with giddiness, they staggered like a drunken man, and all their skill was annihilated.

28 In their distress they cried unto the LORD, and delivered them out of their distresses;

29 He stopped the tempest, restored calm, and the waves fell silent.

30 And they rejoiced that they had appeased themselves, and the LORD brought them to the desired port.

31 Let them praise the LORD for his goodness, and for his wonders in behalf of the sons of man.

32 Let them exalt him in the assembly of the people, and let him celebrate it in the reunion of the elders.

33 ¶ He turns the rivers into a wilderness, and the springs of water in dry land,

 

107: 33-42

This section establishes a contrast between the blessings God gives in response to man's obedience and the punishments he inflicts on him because of sin. The psalmist expresses himself by means of four illustrations:

1 ° passage from prosperity to poverty (vv. Ps 107: 33-34);

2nd passage from sterility to blessing (vv. Ps 107: 35-38);

3 ° fall from the top (vv. #Ps 107: 39-40);

4th ascent (vv. #Ps 107: 41-42).

107: 33-34

It is perhaps a question here of the three years of drought due to the sins of Ahab and Jezebel (see # 1R 17: 1; # 1R 18:18).

 

34 The land is fertile in a salt land, because of the wickedness of its inhabitants.

35 He turns the wilderness into a pond, and the dry land into fountains,

 

107: 35-38

Possible allusion to the time of Abraham (#Ge 24: 1, #Ge 24: 34-35) or Joshua (#Jos 24:13).

 

36 And he establishes there those who are hungry. They found a city to inhabit it;

37 They plant fields, plant vineyards, and gather their produce.

38 He blessed them, and they became very numerous, and he did not diminish their cattle.

39 Are they diminished and humbled by oppression, unhappiness and suffering;

 

107: 39-40

Possible evocation of exile in Assyria (# 2R 17: 4-6) or Babylon (# 2R 24: 14-15).

 

40 Is he despising the great, and causing them to wander in deserts without a way,

41 He raises up the needy and frees him from misery. He multiplies families like flocks.

 

107: 41-42

It is perhaps a question here of the Jews, impoverished in Egypt, who had suddenly been enriched by the gold and other treasures of the Egyptians (see #Ex 1: 13-14 in connection with #Ex 3:21 22; #Ex 11: 2; #Ex 12: 35-36).

 

42 Righteous men see and rejoice, but all iniquity closes their mouths.

43 Let him that is wise take heed to these things, and be attentive to the mercies of the LORD.

 

107: 43

While writing these concluding words, the Psalmist may have had in mind the passages of #Pr 8: 1-36; #Ec 12: 13-14 or #Os 14: 9.

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