PSAUMES 110 : 1 à 7 *** + PSALMS 110 : 1 to 7 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

20/04/2017 11:40

PSAUMES  110 : 1 à 7 *** +
 

1 ¶  De David. Psaume. Parole de l’Éternel à mon Seigneur : Assieds-toi à ma droite, Jusqu’à ce que je fasse de tes ennemis ton marchepied.

 

110:1-7

Ce psaume contient l’un des passages prophétiques les plus célèbres des Écritures. Il présente Jésus-Christ à la fois comme roi saint et comme souverain sacrificateur royal, ce qui ne pouvait s’appliquer à aucun monarque d’Israël. Avec le #Ps 118, c’est le psaume le plus souvent cité dans le N.T. (#Mt 22: 44 ; #Mt 26:64 ; #Mr 12:36 ; #Mr 14: 62 ; #Lu 20:42-43 ; #Lu 22: 69 ; #Ac 2:34-35 ; #Hé 1:13 ; #Hé 5:6 ; #Hé 7:17, #Hé 7:21 ; #Hé 10:13). Tout en dépeignant le parfait souverain sacrificateur et roi, il décrit le rôle actuel de Christ dans les lieux célestes en tant que Sauveur ressuscité (v. #Ps 110:1), ainsi que son rôle à venir de roi de la terre (vv. #Ps 110:2-7). Par son contenu, il est vraiment messianique et millénariste. Jésus-Christ confirma qu’il avait bien été écrit par David (#Mt 22:43-44). L’occasion exacte qui a présidé à sa rédaction est inconnue, mais on peut aisément l’associer à la conclusion de l’alliance davidique en #2S 7:4-17.

I. Christ roi (110:1-3)

II. Christ souverain sacrificateur (110:4-7)

mon Seigneur. Allusion au roi à la fois divin et humain d’Israël: le Seigneur Jésus-Christ. Dans son humanité, il était issu de la lignée de David, conformément à la promesse de #2S 7:12. Christ a recouru à ce passage pour affirmer aussi sa divinité (#Mt 22: 44 ; #Mr 12:36 ; #Lu 20:42-43): son argument était que Dieu seul pouvait être le Seigneur du roi David.

à ma droite. Dieu le Père a invité Dieu le Fils, lors de son ascension, à occuper la place d’honneur dans la salle du trône (cf. #Ac 2:22-36 ; #Hé 10:10-12).

tes ennemis ton marchepied. Dans le Proche-Orient ancien, la description d’ennemis comme réduits au rôle de marchepied illustrait une victoire absolue (cf. #Ps 8:6-7 ; #Ps 47:4 ; #Esa 66:1 ; #1Co 15: 27). Cette image anticipe la seconde venue de Christ (cf. #Ap 19:11-21), comme roi conquérant (cf. #Hé 10:13).

 

2  L’Éternel étendra de Sion le sceptre de ta puissance : Domine au milieu de tes ennemis !

 

Sion. Dieu a l’intention d’installer son roi terrestre ultime à Jérusalem (Sion en représente le côté sud-ouest; cf. #Ps 132:13-18). Il doit s’agir ici de la Sion terrestre (cf. #Ps 2:6 ; #Esa 59:20), et non de la Sion céleste, pour les raisons suivantes:

1° personne ne saurait être l’ennemi de qui que ce soit au paradis;

2° aucune des activités citées aux vv. #Ps 110:5-7 ne se déroulera au paradis.

sceptre. D’un point de vue humain, il est fait ici allusion à l’ancien bâton de Juda (cf. #Ge 49:10). D’un point de vue divin, on peut y voir la verge de fer avec laquelle le roi Jésus soumettra la terre (cf. #Ps 2:9).

domine. Christ régnera sur le trône terrestre de son père humain, David (cf. #Lu 1:32), accomplissant ainsi #Esa 9:5 et #Za 14: 9

 

3  Ton peuple est plein d’ardeur, quand tu rassembles ton armée ; Avec des ornements sacrés, du sein de l’aurore Ta jeunesse vient à toi comme une rosée.

 

Ton peuple est plein d’ardeur. Les habitants rachetés de la terre serviront volontairement le Roi des rois et le Seigneur des seigneurs.

tu rassembles ton armée. Allusion à la puissance déployée pendant le règne millénaire de Jésus-Christ (cf. #Za 14:1-21 ; #Ap 19:11-20: 6).

ornements …  sein …  rosée. Cette description semble s’appliquer au roi. Elle le présente comme jouissant constamment de la vigueur de la jeunesse, une période de la vie caractérisée par la force et l’activité, ou fait allusion à sa sainteté, son éternité et sa divinité.

 

4  L’Éternel l’a juré, et il ne s’en repentira point : Tu es sacrificateur pour toujours, À la manière de Melchisédek.

 

Tu es sacrificateur. C’est la première fois, dans l’histoire d’Israël, qu’un roi est simultanément investi des fonctions de souverain sacrificateur. Christ (appelé aussi « germe », cf. #Esa 4:2 ; #Jér 23:5-6 ; #Za 3:8 ; #Za 6:12-13) construira le temple où le monde entier viendra adorer Dieu (cf. #2S 7:13 ; #Esa 2:2-4 ; #Ez 40:1-48:2).

pour toujours. Christ représente le souverain sacrificateur ultime et le plus important de toute l’histoire d’Israël.

la manière de Melchisédek. Le grand souverain sacrificateur ne pouvait appartenir à la lignée d’Aaron, puisqu’il n’aurait pu être éternel, ni être issu de Juda, ni être roi et n’aurait pu être associé à la nouvelle alliance (#Jér 31:31-33 ; #Hé 8:8). Melchisédek, nom qui signifie « roi de justice », officia comme sacrificateur et roi de Salem (#Ge 14:17-20) et servit de type pour l’ordre sacerdotal de Christ (cf. #Hé 5:6 ; #Hé 7:17, #Hé 7:21). Pendant le millénium, les descendants de Tsadok serviront avec Christ en tant qu’associés humains de son sacerdoce (cf. #Ez 44:15 ; #Ez 48:11).

 

5 ¶  Le Seigneur, à ta droite, Brise des rois au jour de sa colère.

 

à ta droite. Les rôles sont inversés: c’est maintenant au Père de se tenir à la droite du Fils; cela signifie qu’il veille à satisfaire les besoins du Fils (cf. #Ps 16: 8 ; #Ps 109:31 ; #Esa 41:13). Le Père assure la défaite de ses ennemis sur la terre pour que son Fils puisse accomplir les promesses faites à Abraham (un pays et une nation, #Ge 12:1-2) et à David (la royauté, #2S 7:12-13, #2S 7:16).

jour de sa colère. Allusion au « jour de l’Éternel » (cf. v. #Ps 110:3, « quand tu rassembles ton armée ») qui trouve son expression globale à la fin de la 70e semaine de David (cf. #Da 9:24-27). C’est le jour où la colère divine sera déversée sur le monde parce qu’il refuse de se repentir, et il débouchera sur le règne de mille ans (millénium) de Christ (cf. #Joe 2:1, #Joe 2:11, #Joe 2:31 ; #Joe 3:14 ; #Ap 6:16-17 ; #Ap 14: 19 ; #Ap 19: 15).

 

6  Il exerce la justice parmi les nations : tout est plein de cadavres ; Il brise des têtes sur toute l’étendue du pays.

 

exerce la justice …  plein …  brise. Cf. #Ps 2:8-9 ; #Ps 50:1-6 ; #Esa 2:4 ; #Esa 9:5-6 ; #Da 2:44-45 ; #Da 7:26-27 ; #Joe 3:2, #Joe 3:12 ; #Mi 4:3 ; #Mt 25:32 ; #Ap 6:15-17 ; #Ap 14: 20 ; #Ap 16: 14 ; #Ap 19:19-21.

 

7  Il boit au torrent pendant la marche: C’est pourquoi il relève la tête.

 

Il boit au torrent. Description d’un conquérant qui a, en tant que roi, accès au monde entier. On peut y voir une anticipation du fleuve d’eau rafraîchissante qui coulera de Jérusalem dans le sens est-ouest, comme l’annonce #Za 14:8.

il relève la tête. La tête levée symbolise la force de Christ dans la victoire (cf. #Ps 3:4 ; #Ps 27:6 ; #Ps 75:10). Comme le prophétise 22: 29: « À l’Éternel appartient le règne: il domine sur les nations » (cf. #Za 14: 9).

 

PSALMS 110 : 1 to 7 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Of David. Psalm. Word of the Lord to my Lord: Sit at my right hand, until I make thy enemies thy footstool.

 

110: 1-7

This psalm contains one of the most famous prophetic passages of the Scriptures. He presents Jesus Christ both as a holy king and as a royal high priest, which could not be applied to any monarch of Israel. With Ps 118, it is the most frequently cited psalm in the NT (#Mt 22:44; #Mt 26:64; #Mr 12:36; #Mr 14: 62; #Lu 20: 42-43 # He 22:19 # Hebrews 2: 34-35 # Hey 1:13 # Hey 5: 6 # Hey 7:17, # Hey 7:21 # Hey 10:13 While depicting the perfect high priest and king, he describes the present role of Christ in the heavenly places as the resurrected Savior (see # 110: 1), as well as his upcoming role as king of the earth (vv. #Ps 110: 2-7). By its content, it is truly messianic and millenarian. Jesus Christ confirmed that it had been written by David (Mt 22: 43-44). The exact occasion for his writing is unknown, but it can easily be associated with the conclusion of the Davidic covenant in # 2S 7: 4-17.

I. Christ the King (110: 1-3)

II. Christ the High Priest (110: 4-7)

My lord. Allusion to the divine and human king of Israel: the Lord Jesus Christ. In his humanity, he came from the lineage of David, in accordance with the promise of # 2S 7:12. Christ used this passage to also affirm his divinity (#Mt 22:44; #Mr 12:36; #Lu 20: 42-43): His argument was that God alone could be the Lord of King David.

on my right. God the Father has invited God the Son, in his ascension, to occupy the place of honor in the throne room (see #Ac 2: 22-36; # Heb 10: 10-12).

Thy enemies thy footstool. In the ancient Near East, the description of enemies as reduced to the step role illustrated an absolute victory (see #Ps 8: 6-7; #Ps 47: 4; #Esa 66: 1; # 1Co 15:27 ). This image anticipates the second coming of Christ (cf #Ap 19: 11-21), as conquering king (cf. Hebrews 10:13).

 

2 The LORD shall spread out the scepter of Zion from Zion, and rule in the midst of thine enemies.

 

If we. God intends to set up his ultimate earthly king in Jerusalem (Zion represents the southwest side, see # 132: 13-18). This must be the earthly Sion (see #Ps 2: 6; #Esa 59:20), and not the Heavenly Sion, for the following reasons:

(1) no one can be the enemy of anyone in paradise;

(2) none of the activities mentioned in vv. #Ps 110: 5-7 will not take place in paradise.

scepter. From a human point of view, reference is made here to the old staff of Judah (cf. Ge 49:10). From a divine point of view, we can see the iron rod with which King Jesus will subdue the earth (cf #Ps 2: 9).

dominated. Christ will reign on the earthly throne of his human father, David (cf. #Lu 1:32), fulfilling #Esa 9: 5 and #Za 14: 9

 

3 Thy people are full of ardor, when thou gatherest thy army; With sacred ornaments, from the bosom of the dawn Your youth comes to you like a dew.

 

Your people are full of ardor. The redeemed inhabitants of the earth will voluntarily serve the King of kings and the Lord of lords.

Thou gatherest thy army. Allusion to the power deployed during the millennial reign of Jesus Christ (cf. # Za 14: 1-21, #Ap 19: 11-20: 6).

Ornaments ... breast ... dew. This description seems to apply to the king. She presents it as constantly enjoying the vigor of youth, a period of life characterized by strength and activity, or alludes to her holiness, eternity, and divinity.

 

4 The LORD has sworn, and he will not repent: You are a priest forever, in the manner of Melchizedek.

 

You are a priest. This is the first time in the history of Israel that a king is simultaneously invested with the functions of high priest. Christ (also called "germ", cf. #Esa 4: 2, # Jer. 23: 5-6, #Za 3: 8, #Za 6: 12-13) will build the temple where the whole world will come to worship God . # 2S 7:13; #Esa 2: 2-4; #Ez 40: 1-48: 2).

forever. Christ is the ultimate and most important high priest in all of Israel's history.

The manner of Melchizedek. The great high priest could not have belonged to Aaron's lineage, since he could not have been eternal, nor be a descendant of Judah, nor could he be a king and could not have been associated with the new covenant (# Jer 31:31 -33; # He 8: 8). Melchizedek, a name that means "king of righteousness," officiated as a priest and king of Salem (# 14: 17-20) and served as a type for the priestly order of Christ (cf. Hebrews 5: 6; : 17, # Hebrews 7:21). During the millennium, the descendants of Zadok will serve with Christ as human associates of his priesthood (see #Ez 44:15; #Ez 48:11).

 

5 ¶ The Lord, at your right hand, breaks kings in the day of his wrath.

on your right. The roles are reversed: it is now for the Father to stand at the right hand of the Son; It means that he takes care of the needs of the Son (see #Ps 16: 8, #Ps 109: 31, #Esa 41:13). The Father ensures the defeat of his enemies on earth so that his Son may fulfill the promises made to Abraham (a nation and a nation, # 12: 1-2) and to David (royalty, # 2S 7:12). 13, # 2S 7:16).

Day of his anger. Allusion to the "day of the Lord" (cf. # 110: 3, "when you gather your army"), which finds its global expression at the end of the 70th week of David (cf #Da 9:24 -27). It is the day when divine wrath will be poured out upon the world because it refuses to repent, and it will lead to the reign of a thousand years (millennium) of Christ (cf #Joe 2: 1, #Jo 2: 11, #Joe 2:31, #Joe 3:14, #Ap 6: 16-17, #Ap 14:19, #Ap 19:15).

 

6 He exercises righteousness among the nations: all is full of bodies; He breaks heads all over the country.

 

Exercises justice ... full ... breeze. Cf. #Ps 2: 8-9; #Ps 50: 1-6; #Esa 2: 4; #Esa 9: 5-6; #Da 2: 44-45; #Da 7: 26-27; #Joe 3: 2, #Joe 3:12; #Mi 4: 3; #Mt 25:32; Acts 6: 15-17; #Ap 14:20; #Ap 16:14; #Ap 19: 19-21.

 

7 He drinks from the torrent during the march: therefore he raises his head.

 

He drinks at the torrent. Description of a conqueror who, as a king, has access to the whole world. One can see there an anticipation of the river of refreshing water that will flow from Jerusalem in the east-west direction, as announced #Za 14: 8.

He raises his head. The raised head symbolizes the strength of Christ in victory (see #Ps 3: 4; #Ps 27: 6; #Ps 75:10). As Prophesized 22:29: "To the Lord belongs the kingdom: he rules over the nations" (cf. Zion 14: 9).

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