PSAUMES 118 : 1 à 29 *** + PSALMS 118 : 1 to 29 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

28/04/2017 11:40

PSAUMES  118 : 1 à 29 *** +
 

1 ¶  Louez l’Éternel, car il est bon, Car sa miséricorde dure à toujours !

 

118:1-29

De même que le #Ps 110, ce psaume est intensément messianique, et c’est donc le plus cité par le N.T. (#Mt 21: 9, #Mt 21: 42 ; #Mt 23: 39 ; #Mr 11:9-10 ; #Mr 12:10-11 ; #Lu 13: 35 ; #Lu 19: 38 ; #Lu 20: 17 ; #Jn 12:13 ; #Ac 4:11 ; #Hé 13: 6 ; #1Pi 2:7). Ni son auteur ni les circonstances particulières qui présidèrent à sa composition ne sont connus. On peut formuler deux hypothèses:

1° rédaction du temps de Moïse et de l’exode, ou

2° composition quelque temps après le retour d’exil des Juifs.

La première paraît la plus vraisemblable du fait de:

1° la nature du Hallel égyptien (surtout le #Ps 114);

2° l’utilisation particulière qu’en fait la communauté juive le jour de la Pâque;

3° les similitudes remarquables avec l’expérience de Moïse pendant l’exode;

4° les ressemblances frappantes avec l’Exode du point de vue du langage (#Ps 118:14 avec #Ex 15: 2 ; 118:15-16 avec #Ex 15: 6, #Ex 15: 12 ; 118:28 avec #Ex 15: 2);

5° les connotations très clairement messianiques et le rapport avec la rédemption fournie par Christ, notre Pâque (#1Co 5:7).

Il est raisonnable de supposer que ce psaume fut écrit par Moïse lui-même: il évoquait dans l’adoration les circonstances de la Pâque historique, tout en se tournant vers l’avenir pour s’émerveiller de la Pâque spirituelle en Christ.

I. Appel à adorer (118:1-4)

II. Louange personnelle (118:5-21)

III. Louange collective (118:22-24)

IV. Engagement d’adorer (118:25-29)

Louez l’Éternel. Cf. #Ps 105:1-107:2 ; #Ps 136. Le psaume se conclut, au v. 29, de la même façon qu’il a commencé.

 

2  Qu’Israël dise : Car sa miséricorde dure à toujours !

 

118:2-4

Qu’Israël …  Aaron …  ceux qui craignent l’Éternel. La phrase « sa miséricorde dure à toujours » est répétée dans les 26 vv. du #Ps 136 (cf. #Ps 118:1, #Ps 118:29).

 

3  Que la maison d’Aaron dise : Car sa miséricorde dure à toujours !

4  Que ceux qui craignent l’Éternel disent: Car sa miséricorde dure à toujours !

5  Du sein de la détresse j’ai invoqué l’Éternel : L’Éternel m’a exaucé, m’a mis au large.

 

118:5-21

Cette partie contient la louange individuelle du psalmiste, probablement Moïse.

118:5-9

Le psalmiste médite intensément sur l’Éternel.

 

6  L’Éternel est pour moi, je ne crains rien : Que peuvent me faire des hommes ?

 

#Hé 13: 6 cite ce v.; cf. #Ps 56:5, #Ps 56:12.

 

7  L’Éternel est mon secours, Et je me réjouis à la vue de mes ennemis.

8  Mieux vaut chercher un refuge en l’Éternel Que de se confier à l’homme ;

9  Mieux vaut chercher un refuge en l’Éternel Que de se confier aux grands.

10  Toutes les nations m’environnaient : Au nom de l’Éternel, je les taille en pièces.

 

118:10-14

Il semble évident que c’est le chef de la nation qui s’exprime ici.

 

11  Elles m’environnaient, m’enveloppaient : Au nom de l’Éternel, je les taille en pièces.

12  Elles m’environnaient comme des abeilles ; Elles s’éteignent comme un feu d’épines ; Au nom de l’Éternel, je les taille en pièces.

 

feu d’épines. Les épines sèches brûlent facilement et rapidement.

 

13  Tu me poussais pour me faire tomber ; Mais l’Éternel m’a secouru.

 

Tu me poussais. Parole adressée à l’ennemi du psalmiste.

 

14  L’Éternel est ma force et le sujet de mes louanges ; C’est lui qui m’a sauvé.

 

Ces paroles sont similaires à celles de Moïse en #Ex 15: 2.

 

15  Des cris de triomphe et de salut s’élèvent dans les tentes des justes : La droite de l’Éternel manifeste sa puissance !

 

118:15-18

Déclaration de victoire.

118:15-16

La droite. Langage similaire à celui de Moïse en #Ex 15: 6, #Ex 15: 12.

 

16  La droite de l’Éternel est élevée ! La droite de l’Éternel manifeste sa puissance !

17  Je ne mourrai pas, je vivrai, Et je raconterai les œuvres de l’Éternel.

18  L’Éternel m’a châtié, Mais il ne m’a pas livré à la mort.

 

Allusion probable à l’incident de Meriba où Moïse frappa le rocher (cf. #No 20:8-13).

 

19 ¶  Ouvrez-moi les portes de la justice: J’entrerai, je louerai l’Éternel.

 

118:19-21

La victoire remportée contre toute attente, étant donné les forces en présence, suscitait chez le psalmiste un grand désir de louer Dieu.

portes de la justice. Très probablement à prendre au sens figuré comme désignant les portes spirituelles par lesquelles les justes passent (cf. #Ps 100:4) plutôt que les portes matérielles du temple (p. ex. #1Ch 9:23).

 

20  Voici la porte de l’Éternel : C’est par elle qu’entrent les justes.

 

la porte. C’est-à-dire le lieu d’accès à la présence du Seigneur. Jésus avait peut-être ce psaume à l’esprit quand il donna son enseignement au sujet de la porte étroite en #Mt 7:13-14.

 

21  Je te loue, parce que tu m’as exaucé, Parce que tu m’as sauvé.

 

mon salut. Le Seigneur avait délivré le psalmiste d’une défaite et d’une mort qui, sans son intervention, étaient certaines (cf. vv. #Ps 118:14-15).

 

22  La pierre qu’ont rejetée ceux qui bâtissaient Est devenue la principale de l’angle.

 

118:22-26

Les citations dans le N.T. des vv. 22-23 et 25-26 leur donnent un sens messianique très clair. Si Moïse est bien l’auteur du psaume, les auteurs du N.T. établissent une analogie parfaite en rattachant ce passage à Christ. Moïse a en effet annoncé que Dieu susciterait un autre prophète comme lui (#De 18: 15), et Pierre l’a identifié au Seigneur Jésus-Christ (cf. #Ac 3:12-26). Ainsi, Moïse est un type légitime  et attesté par la Bible - de Christ.

La pierre qu’ont rejetée ceux qui bâtissaient …  la principale de l’angle. Dans le N.T., Pierre identifie la pierre « principale de l’angle » à Christ (#Ac 4:11 ; #1Pi 2:7). Dans la parabole de la vigne (#Mt 21: 42 ; #Mr 12:10-11 ; #Lu 20: 17), le fils du propriétaire rejeté par les ouvriers est assimilé à la pierre rejetée devenue la pierre d’angle. Jésus-Christ était cette pierre rejetée, et les chefs religieux juifs les bâtisseurs de la nation. Dès lors, le v. 22 renvoie à un fait historique qui trouve son parallèle, dans ses traits principaux et par analogie, dans le rejet de Christ, venu délivrer/sauver la nation: l’expérience de Moïse, en tant que type de Christ, dépeignait le rejet du Seigneur. Par trois fois, au moins, Moïse (la pierre) fut rejeté par les Juifs (les bâtisseurs), alors que Dieu venait de leur envoyer leur libérateur (la principale de l’angle). Voir p. ex. #Ex 2:11-15, cf. #Ac 7:35 ; #Ex 14:10-14 ; #Ex 16:1-3, #Ex 16:11-12, #Ex 16: 20.

 

23  C’est de l’Éternel que cela est venu : C’est un prodige à nos yeux.

24  C’est ici la journée que l’Éternel a faite: Qu’elle soit pour nous un sujet d’allégresse et de joie !

 

la journée. Allusion probable à:

1° le jour de la délivrance et/ou

2° le jour où la pierre devint la principale de l’angle, désormais célébrée.

 

25  O Éternel, accorde le salut ! O Éternel, donne la prospérité !

 

accorde le salut. La transcription de l’hébreux donne « Hosanna ». C’était ce que les foules criaient à l’adresse de Christ lors de son entrée triomphale à Jérusalem (#Mt 21: 9 ; #Mr 11:9-10 ; #Jn 12:13). Quelques jours plus tard, elles le rejetteraient parce qu’il ne leur apportait pas la libération politique et militaire escomptée.

 

26  Béni soit celui qui vient au nom de l’Éternel ! Nous vous bénissons de la maison de l’Éternel.

 

Béni. Christ enseignerait à la nation d’Israël qu’elle ne le reverrait plus après son départ (son ascension au ciel), jusqu’à ce qu’elle puisse lui dire avec sincérité ces paroles lors de son retour (cf. #Mt 23: 39 ; #Lu 13: 35). Dans le contexte historique du psaume, les Israélites auraient facilement pu chanter de telles paroles du temps de Moïse, en particulier à la fin des 40 années d’errance, mais avant la mort de leur chef (cf. #De 1:1-33:).

maison de l’Éternel. Expression utilisée pour désigner le tabernacle de Moïse (cf. #Ex 23: 19 ; #Ex 34:26 ; #De 23: 18) et, plus tard, le temple (cf. #1R 6:1).

 

27  L’Éternel est Dieu, et il nous éclaire. Attachez la victime avec des liens, Amenez-la jusqu’aux cornes de l’autel !

 

nous éclaire. Langage similaire à celui de la bénédiction de Moïse en #No 6:25.

 

l’autel. C’est-à-dire l’autel des holocaustes, qui se trouvait à l’est, dans le parvis, à l’extérieur du lieu saint (cf. #Ex 27:1-8 ; #Ex 38:1-7).

 

28  Tu es mon Dieu, et je te louerai ; Mon Dieu ! je t’exalterai.

 

Ressemblance frappante avec #Ex 15: 2.

 

29  Louez l’Éternel, car il est bon, Car sa miséricorde dure à toujours !

Répétition du v. 1.

 

PSALMS 118 : 1 to 29 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Praise the LORD, for he is good; for his mercy endureth for ever.

 

118: 1-29

Like Psalm 110, this psalm is intensely messianic, and is therefore most quoted by the NT (Mt 21: 9, Mt 21:42; Mt 23:39; Ms 11: 9; 10: #Mr 12: 10-11; #Lu 13:35; #Lu 19:38; #Lu 20:17; #Jn 12:13; #Ac 4:11; # He 13: 6; # 1Pi 2: 7). Neither its author nor the particular circumstances which presided over its composition are known. Two hypotheses can be formulated:

(1) the writing of the time of Moses and the exodus, or

2. Composition some time after the exile of the Jews.

The first seems the most likely because:

1 ° the nature of the Egyptian Hallel (especially #Ps 114);

(2) the particular use made of it by the Jewish community on the day of the Passover;

(3) the remarkable similarities with the experience of Moses during the exodus;

(4) striking resemblances to the Exodus from the point of view of language (#Ps 118: 14 with #Ex 15: 2, 118: 15-16 with #Ex 15: 6, #Ex 15:12, #Ex 15: 2);

(5) the very clearly messianic connotations and the relationship with the redemption provided by Christ, our Passover (# 1Co 5: 7).

It is reasonable to suppose that this psalm was written by Moses himself: he evoked in adoration the circumstances of the historical Passover, while turning to the future to marvel at the spiritual Passover in Christ.

I. Call to Worship (118: 1-4)

II. Personal Praise (118: 5-21)

III. Collective praise (118: 22-24)

IV. Commitment to worship (118: 25-29)

Praise the Lord. Cf. #Ps 105: 1-107: 2; The Psalm concludes, in v. 29, the same way it began.

 

2 Let Israel say: For his mercy endureth for ever.

 

118: 2-4

That Israel ... Aaron ... those who fear the LORD. The phrase "his mercy endures forever" is repeated in the 26vv. Of #Ps 136 (see #Ps 118: 1, #Ps 118: 29).

 

3 Let the house of Aaron say, For his mercy endureth for ever.

4 Let those who fear the LORD say, For his mercy endureth for ever.

5 From the midst of trouble I have called on the LORD: The LORD has heard me, and has put me out.

 

118: 5-21

This part contains the individual praise of the psalmist, probably Moses.

118: 5-9

The psalmist meditates intensely on the Lord.

 

6 The LORD is for me, I fear nothing: What can men do to me?

 

# Heb 13: 6 cites this verse; Cf. #Ps 56: 5, #Ps 56:12.

 

7 The Lord is my help, and I rejoice at the sight of my enemies.

8 It is better to seek refuge in the LORD than to trust in man;

9 It is better to seek refuge in the Lord than to trust the great.

10 All the nations surrounded me. In the name of Jehovah I cut them to pieces.

 

118: 10-14

It seems obvious that it is the leader of the nation who speaks here.

 

11 And they surrounded me, and enveloped me. In the name of the LORD I cut them to pieces.

12 They surrounded me like bees; They are extinguished like a fire of thorns; In the name of the LORD, I cut them to pieces.

 

Fire of thorns. Dry spines burn easily and quickly.

 

13 You were pushing me to make me fall; But the LORD helped me.

 

You were pushing me. Speech addressed to the enemy of the psalmist.

 

14 The LORD is my strength and the subject of my praise; It was he who saved me.

 

These words are similar to those of Moses in #Ex 15: 2.

 

15 Cries of triumph and of salvation are raised in the tents of the righteous: The right hand of the LORD manifests his power!

 

118: 15-18

Declaration of victory.

118: 15-16

The right. Language similar to that of Moses in #Ex 15: 6, #Ex 15:12.

 

16 The right hand of the LORD is exalted. The right hand of the LORD manifests his power!

17 I will not die, I will live, and I will recount the works of the LORD.

18 The LORD chastised me, but he did not deliver me to death.

 

A probable allusion to the Meriba incident where Moses struck the rock (cf. # 20: 8-13).

 

19 ¶ Open to me the gates of righteousness: I will come in, and I will praise the LORD.

 

118: 19-21

The victory won against all expectations, given the forces involved, aroused in the psalmist a great desire to praise God.

Doors of justice. Most likely to take figuratively as meaning the spiritual gates through which the righteous pass (see #Ps 100: 4) rather than the physical gates of the temple (eg # 1Ch 9:23).

 

20 This is the gate of the LORD: the righteous shall enter through it.

 

the door. That is, the place of access to the presence of the Lord. Jesus might have this psalm in mind when he gave his teaching about the narrow door in #Mt 7: 13-14.

 

21 I praise thee, because thou hast heard me, because thou hast saved me.

 

my salvation. The Lord had delivered the psalmist from a defeat and a death which, without his intervention, were certain (cf. vp. 118: 14-15).

 

22 The stone which the builders have rejected has become the chief of the corner.

118: 22-26

Quotations in the N.T. of vv. 22-23 and 25-26 give them a very clear messianic meaning. If Moses is the author of the psalm, the authors of the New Testament establish a perfect analogy by linking this passage to Christ. Moses indeed announced that God would raise up another prophet like himself (# 18:15), and Peter identified him with the Lord Jesus Christ (cf. Acts 3: 12-26). Thus, Moses is a legitimate type and attested by the Bible - of Christ.

The stone rejected by those who built ... the main part of the angle. In the N.T., Peter identifies the "main stone of the angle" with Christ (#Ac 4:11; # 1Pi 2: 7). In the parable of the vineyard (#Mt 21:42; #Mr 12: 10-11; #Lu 20:17), the son of the owner rejected by the workers is assimilated to the rejected stone which has become the corner stone. Jesus Christ was this rejected stone, and the Jewish religious leaders the builders of the nation. Henceforth, v. 22 refers to a historical fact which finds its parallel in its main features and by analogy in the rejection of Christ who came to deliver / save the nation: the experience of Moses as a type of Christ depicted the rejection of the Lord . At least three times, Moses (the stone) was rejected by the Jews (the builders), when God had just sent them their deliverer (the chief of the corner). See p. ex. #Ex 2: 11-15, cf. #Ac 7:35; #Ex 14: 10-14; #Ex 16: 1-3, #Ex 16: 11-12, #Ex 16:20.

 

23 It is from the LORD that it is come. It is a wonder in our eyes.

24 This is the day that the LORD hath made: Let it be a rejoicing and joy for us.

 

the day. Probable hint to:

(1) the day of issue and / or

(2) the day when the stone became the principal part of the angle, now celebrated.

 

25 O LORD, grant salvation. O LORD, give prosperity!

 

Grants salvation. The transcription of the Hebrew gives "Hosanna". This was what the crowds cried out to Christ when he triumphantly entered Jerusalem (# 21: 9; # 11: 9-10; #Jn 12:13). A few days later, they would reject him because he did not bring them the expected political and military liberation.

 

26 Blessed is he that cometh in the name of the LORD. We bless you from the house of the Lord.

 

Blessed. Christ would teach the nation of Israel that she would not see him again after his departure (his ascension to heaven), until she could say to him sincerely these words on her return (cf. Mt 23: 39; #Lu 13:35). In the historical context of the psalm, the Israelites could easily have chanted such words in the time of Moses, especially at the end of the 40 years of wandering, but before the death of their leader (cf #De 1: 1-33 :).

The house of the LORD. Expression used to designate the Tabernacle of Moses (see #Ex 23:19; #Ex 34:26; #De 23:18) and later the temple (see # 1R 6: 1).

 

27 The LORD is God, and he enlightens us. Tie the victim with ties, Bring her to the horns of the altar!

 

Enlighten us. A language similar to that of the blessing of Moses in #No 6:25.

 

The altar. That is, the altar of the burnt-offering, which was to the east, in the court, outside the holy place (cf. Exodus 27: 1-8; #Ex 38: 1-7 ).

 

28 Thou art my God, and I will praise thee; My God ! I will exalt you.

 

Striking resemblance with #Ex 15: 2.

 

29 Praise the LORD, for he is good; for his mercy endureth for ever.

Repetition of v. 1.

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