PSAUMES 125 : 1 à 5 *** + PSALMS 125 : 1 to 5 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

05/05/2017 13:26

PSAUMES  125 : 1 à 5 *** +
 

1 ¶  Cantique des degrés. Ceux qui se confient en l’Éternel Sont comme la montagne de Sion: elle ne chancelle point, Elle est affermie pour toujours.

 

125:1-5

L’identité de l’auteur et les circonstances de la rédaction sont inconnues, mais on a suggéré que ce texte datait de l’époque d’Ézéchias (#2R 18:27-35) ou de Néhémie (#Né 6:1-9).

I. La sécurité de Jérusalem (125:1-3)

II. La pureté spirituelle de Jérusalem (125:4-5)

125:1-2

pour toujours. Il convient de voir là plus qu’une promesse temporelle.

montagne de Sion. Ce mont, situé au sud-ouest de la ville, représentait Jérusalem et sa permanence, qui s’appuyait sur la promesse de Dieu.

 

2  Des montagnes entourent Jérusalem ; Ainsi l’Éternel entoure son peuple, Dès maintenant et à jamais.

 

son peuple. C’est-à-dire ceux qui mettent leur confiance en Dieu (cf. v. #Ps 125:1).

 

3  Car le sceptre de la méchanceté ne restera pas sur le lot des justes, Afin que les justes ne tendent pas les mains vers l’iniquité.

 

sceptre de la méchanceté. Allusion à la domination assyrienne, du temps d’Ézéchias, ou à l’emprise perse, du temps de Néhémie.

le lot. Sans doute la terre promise à Abraham (#Ge 15:18-21).

4 ¶  Éternel, répands tes bienfaits sur les bons Et sur ceux dont le cœur est droit !

 

125:4-5

Cette opposition entre le destin des justes (v. #Ps 125:4) et celui des méchants (v. #Ps 125:5) opérait une distinction entre le vrai et le faux Israël (cf. #Ro 2:28-29 ; #Ro 9:6-7).

 

5  Mais ceux qui s’engagent dans des voies détournées, Que l’Éternel les détruise avec ceux qui font le mal ! Que la paix soit sur Israël !

 

les détruise. C’est le jugement éternel, plutôt qu’un jugement temporel, qui est ici suggéré.

la paix. Dieu instituera un jour une alliance durable de paix (cf. #Ez 37:26).

 

PSALMS 125 : 1 to 5 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Song of the Degrees. Those who trust in the LORD are like the mountain of Zion: she does not falter, she is established for ever.

 

125: 1-5

The identity of the author and the circumstances of the writing are unknown, but it has been suggested that this text dates from Hezekiah (# 2R 18: 27-35) or Nehemiah (Born 6: 1- 9).

I. The security of Jerusalem (125: 1-3)

II. The spiritual purity of Jerusalem (125: 4-5)

125: 1-2

forever. We should see more than a temporal promise.

Mountain of Sion. This mountain, situated to the southwest of the city, represented Jerusalem and its permanence, which was based on the promise of God.

 

2 Mountains surround Jerusalem; Thus the LORD surrounds his people, from now on and forever.

 

his people. That is to say, those who put their trust in God (see v. # Ps 125: 1).

 

3 For the scepter of wickedness shall not remain upon the lot of the righteous, that the righteous may not lay hands on iniquity.

 

Scepter of wickedness. An allusion to the Assyrian rule, in the time of Hezekiah, or to the Persian grip, in the time of Nehemiah.

The lot. Probably the land promised to Abraham (# 15: 18-21).

4 Jehovah, pour forth thy mercies upon the good, and upon them whose hearts are upright.

 

125: 4-5

This contrast between the destiny of the righteous and the wicked (v. # 125: 5) differentiated between true and false Israel (cf. #Ro 2: 28-29; #Ro 9: 6-7).

 

5 But they that go in by-ways, that the LORD shall destroy them with them that do evil. Peace be upon Israel!

 

Destroy them. It is the eternal judgment, rather than a temporal judgment, which is here suggested.

the peace. God will one day establish a lasting covenant of peace (cf #Ez 37:26).

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