PSAUMES 132 : 1 à 18 *** + PSALMS 132 : 1 to 18 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

12/05/2017 07:56

PSAUMES  132 : 1 à 18 *** +
 

1 ¶  Cantique des degrés. Éternel, souviens-toi de David, De toutes ses peines !

 

132:1-18

L’identité de l’auteur et les circonstances de la rédaction ne sont pas précisées, cependant il est probable que le contexte soit celui de l’arrivée de l’arche à Jérusalem à l’époque de David (cf. #2S 6:12-19 avec les vv. #Ps 132:6-9). La citation des vv. 8-10 par Salomon lors de la dédicace du temple (#2Ch 6:41-42) le confirme. Le #Ps 132 contient des allusions à l’alliance davidique (cf. vv. #Ps 132:10-11 ; #2S 7:10-14, #2S 7:16 ; #Ps 89) et a des accents messianiques et millénaristes prononcés (vv. #Ps 132:12-18). Il consiste essentiellement en prières nationales pour les descendants royaux de David, jusqu’au Messie.

I. 1ère prière d’Israël (132:1)

II. Vœu de David envers Dieu (132:2-9)

III. 2e prière d’Israël (132:10)

IV. Vœu de David envers Dieu (132:11-18)

132:1-9

Cette section traite de l’accomplissement par David du vœu qu’il avait fait d’installer définitivement le tabernacle à Jérusalem. Elle devait être une sorte de mémorial pour ses descendants et pour Dieu.

ses peines. Ce terme semble évoquer toute la période située entre le moment où David était poursuivi par Saül (cf. #1S 18:1-26:2) et l’épisode du jugement divin provoqué par le recensement (cf. #2S 24). Mais peut-être exprime-t-il d’abord le plus grand sujet d’affliction de David: son regret de n’avoir pas encore ramené l’arche à Jérusalem.

 

2  Il jura à l’Éternel, Il fit ce vœu au puissant de Jacob:

 

132:2-5

Ce vœu n’est pas mentionné ailleurs dans les Écritures, mais il eut pour cadre les circonstances historiques relatées en #2S 6 ; #1Ch 13:1-16: 2.

puissant de Jacob. Titre utilisé pour la dernière fois par Jacob en #Ge 49:24.

 

3  Je n’entrerai pas dans la tente où j’habite, Je ne monterai pas sur le lit où je repose,

4  Je ne donnerai ni sommeil à mes yeux, Ni assoupissement à mes paupières.

5  Jusqu’à ce que j’aie trouvé un lieu pour l’Éternel, Une demeure pour le puissant de Jacob.

6  Voici, nous en entendîmes parler à Ephrata, Nous la trouvâmes dans les champs de Jaar … 

 

132:6-9

L’arche fut amenée de Kirjath-Jearim à Jérusalem (cf. #2S 6 ; #1Ch 13 ; #1Ch 15).

nous en entendîmes parler à Ephrata. Probable allusion à la jeunesse de David à Ephrata, ancien nom de Bethléhem (cf. #Ru 1:1-2 ; #Ru 4:11). Avec sa famille, il avait entendu parler de l’arche de l’alliance, mais sans jamais l’avoir vue.

trouvâmes dans les champs de Jaar. À l’époque de Saül, l’arche de l’alliance avait été rendue par les Philistins (cf. #1S 7:1-2) et installée dans la maison d’Abinadab à Kirjath-Jearim, jusqu’à ce que David décide de la déplacer à Jérusalem (cf. #2S 6 ; #1Ch 13:1-16:2).

 

7  Allons à sa demeure, Prosternons-nous devant son marchepied ! … 

 

son marchepied. Le trône de Dieu est au ciel (cf. #Esa 66:1), et son marchepied sur la terre (cf. #Ps 99:5), pour employer un langage figuratif. Ainsi, adorer devant l’arche de l’alliance, c’était, pour ainsi dire, comme se trouver devant le marchepied de Dieu.

8  Lève-toi, Éternel, viens à ton lieu de repos, Toi et l’arche de ta majesté !

 

Lève-toi …  lieu de repos. Puisque le lieu saint contenait les pains de proposition qui symbolisaient la présence divine (#Ex 25:30 ; #1S 21: 6), le psalmiste faisait allusion au déplacement de l’arche vers Jérusalem.

 

9  Que tes sacrificateurs soient revêtus de justice, Et que tes fidèles poussent des cris de joie !

 

Description de l’attitude intérieure appropriée pour le sacrificateur chargé de superviser le déplacement de l’arche.

 

10  À cause de David, ton serviteur, Ne repousse pas ton oint !

 

132:10-18

Cette section traite de l’accomplissement par Dieu de sa promesse de perpétuer la dynastie davidique et de se souvenir de ses descendants.

132:10

Prière pour que Dieu ne retire pas sa promesse ni sa faveur aux descendants de David assis sur le trône de Juda.

ton oint. David avait été oint roi (#1S 16: 13), mais un roi plus grand avait été ainsi sacré, même s’il ne s’était pas encore assis sur le trône: Christ (cf. #Esa 61:1 ; #Lu 4:18-19).

 

11 ¶  L’Éternel a juré la vérité à David, Il n’en reviendra pas ; Je mettrai sur ton trône un fruit de tes entrailles.

 

132:11-12

Résumé de l’alliance de Dieu avec David (#2S 23: 5), sur la base de #2S 7:11-16 et #1R 9:1-9.

 

12  Si tes fils observent mon alliance Et mes préceptes que je leur enseigne, Leurs fils aussi pour toujours Seront assis sur ton trône.

 

La condition soulignée par ce v. pouvait amener une interruption dans l’occupation du trône davidique, mais elle ne pouvait invalider la promesse de Dieu qu’un jour le Messie y serait assis pour l’éternité (cf. #Ez 37:24-28).

 

13  Oui, l’Éternel a choisi Sion, Il l’a désirée pour sa demeure:

 

132:13-18

Cette section porte un regard prophétique sur le jour où Jésus-Christ, le fils de David et d’Abraham (#Mt 1:1), sera installé par Dieu sur le trône de David pour régner et instaurer la paix sur la terre, en particulier en Israël (cf. #Ps 2 ; #Ps 89 ; #Ps 110 ; #Esa 25:1-26:2 ; #Jér 23:5-6 ; #Jér 33:14-18 ; #Ez 37 ; #Da 2:44-45 ; #Za 14:1-11).

Sion. Désignation de la Jérusalem terrestre.

 

14  C’est mon lieu de repos à toujours ; J’y habiterai, car je l’ai désirée.

15  Je bénirai sa nourriture, Je rassasierai de pain ses indigents ;

16  Je revêtirai de salut ses sacrificateurs, Et ses fidèles pousseront des cris de joie.

17  Là j’élèverai la puissance de David, Je préparerai une lampe à mon oint,

18  Je revêtirai de honte ses ennemis, Et sur lui brillera sa couronne.

 

PSALMS 132 : 1 to 18 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ Song of the Degrees. O Lord, remember David, with all his troubles!

 

132: 1-18

The identity of the author and the circumstances of the writing are not specified, but it is likely that the context is that of the arrival of the ark in Jerusalem at the time of David (see # 2S 6: 12-19 with vv. #Ps 132: 6-9). The quote of the vv. 8-10 by Solomon at the dedication of the temple (# 2Ch 6: 41-42) confirms this. The Ps 132 contains allusions to the Davidic covenant (see vv. 132: 10-11; # 2S 7: 10-14, # 2S 7:16; #Ps 89) and has messianic and millenarian accents Pronounced (vv. # Ps 132: 12-18). It consists essentially of national prayers for the royal descendants of David, even to the Messiah.

I. 1st Prayer of Israel (132: 1)

II. David's Will to God (132: 2-9)

III. 2nd Prayer of Israel (132: 10)

IV. David's Will to God (132: 11-18)

132: 1-9

This section deals with the fulfillment by David of the vow he had made to set up the tabernacle for ever at Jerusalem. It was to be a kind of memorial for his descendants and for God.

Its pains. This term seems to refer to the whole period between the time David was pursued by Saul (cf # 1S 18: 1-26: 2) and the episode of divine judgment caused by the census (see # 2S24). But perhaps he first expresses David's greatest affliction: his regret at having not yet brought the ark back to Jerusalem.

 

2 He swore to the LORD, and made this vow to the mighty of Jacob:

 

132: 2-5

This vow is not mentioned elsewhere in the Scriptures, but it was based on the historical circumstances described in # 2S6; # 1Ch 13: 1-16: 2.

Powerful of Jacob. Title used for the last time by Jacob in #Ge 49:24.

 

3 I will not go into the tent where I live, nor go up on the bed where I lie,

4 I will not give sleep to my eyes, nor slumber to my eyelids.

5 Until I have found a place for the LORD, a dwelling for the mighty of Jacob.

6 Behold, we heard of it at Ephrathah, and found it in the fields of Jaar.

 

132: 6-9

The ark was brought from Kirjath-Jearim to Jerusalem (cf. # 2S6; # 1Ch 13; # 1Ch 15).

We heard of it at Ephrata. Probably allusion to David's youth at Ephrata, the ancient name of Bethlehem (cf. #Ru 1: 1-2; #Ru 4:11). He and his family had heard of the Ark of the Covenant, but had never seen it.

Found in the fields of Jaar. In the time of Saul, the ark of the covenant was made by the Philistines (cf. # 1S 7: 1-2) and installed in the house of Abinadab in Kirjath-Jearim, until David Decides to move her to Jerusalem (see # 2S 6; # 1Ch 13: 1-16: 2).

 

7 Let us go to his dwelling, Let us bow down before his footstool. ...

 

His footstool. The throne of God is in heaven (cf. #Esa 66: 1), and his footstool on the earth (cf #Ps 99: 5), to use figurative language. Thus, to worship before the ark of the covenant was, as it were, to stand before the footstool of God.

8 Arise, O LORD, to thy resting-place, O thou, and the ark of thy majesty.

 

Arise ... place of rest. Since the holy place contained the proposal loaves that symbolized the divine presence (#Ex 25:30; # 1S 21: 6), the psalmist was alluding to the removal of the ark to Jerusalem.

 

9 Let thy priests be clothed with righteousness, and let thy faithful cry out of joy.

 

Description of the appropriate inner attitude for the priest responsible for overseeing the movement of the arch.

 

10 For thy servant David's sake do not reject thine anointed.

 

132: 10-18

This section discusses the fulfillment by God of his promise to perpetuate the Davidic dynasty and to remember his descendants.

132: 10

Prayer that God will not withdraw his promise or favor from the descendants of David sitting on the throne of Judah.

Your anointed. David had been anointed king (# 1Sa 16:13), but a greater king had been thus sacred, even though he had not yet sat on the throne: Christ (cf. #Esa 61: 1; #Lu 4: 18-19).

 

11 ¶ And the LORD hath sworn unto David the truth, and shall not return; I will put on thy throne a fruit of thy bowels.

 

132: 11-12

Summary of God's covenant with David (# 2S 23: 5), based on # 2S 7: 11-16 and # 1R 9: 1-9.

 

12 If your sons observe my covenant and my precepts that I teach them, their sons also forever will be seated on your throne.

 

The condition underlined by this v. Could bring about an interruption in the occupation of the Davidic throne, but it could not invalidate the promise of God that one day the Messiah would be seated there for eternity (see # 37: 24-28).

 

13 Yea, the LORD hath chosen Zion, and desired her for her habitation:

132: 13-18

This section bears a prophetic glance at the day when Jesus Christ, the son of David and Abraham (Mt 1: 1), will be installed by God on the throne of David to reign and establish peace on earth, Especially in Israel (see #Ps 2, #Ps 89, #Ps 110, #Esa 25: 1-26: 2, # Jer 23: 5-6, # Jer 33: 14-18, #Ez 37, #Da 2: 44-45; # Za 14: 1-11).

If we. Designation of the earthly Jerusalem.

 

14 This is my resting-place for ever; I will live there, for I have desired it.

15 I will bless his food, and I will satisfy his needy with bread;

16 I will clothe his priests with salvation, and his faithful shall shout with joy.

17 And I will exalt the power of David, and I will prepare a lamp for my anointed,

18 I will clothe his enemies with shame, and his crown shall shine on him.

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