PSAUMES 89 : 1 à 52 *** + PSALMS 89 : 1 to 52 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

30/03/2017 09:40

PSAUMES  89 : 1 à 52 *** +
 

1 ¶  (89-1) Cantique d’Ethan, l’Ezrachite. (89-2) Je chanterai toujours les bontés de l’Éternel ; Ma bouche fera connaître à jamais ta fidélité.

 

89:1-53

Ce psaume décrit les tentatives de l’auteur de réconcilier les contradictions apparentes entre sa théologie et la réalité: les circonstances que traversait la nation. Dans les 37 premiers vv., il reprend ce qu’il sait être correct d’un point de vue théologique: Dieu, dans sa souveraineté, a choisi Israël pour qu’il soit son peuple, et les descendants de David pour qu’ils règnent sur lui. Le dernier tiers du psaume exprime le chagrin du psalmiste de voir sa nation ravagée et la monarchie davidique finir si lamentablement. On peut remarquer, à sa décharge, qu’il refuse de chercher des justifications théologiques et s’attache à maintenir une tension qui, espère-t-il, trouvera sa résolution à une date ultérieure, en fait lors du rétablissement promis d’un royaume terrestre sous le règne d’un descendant de David (cf. #Ps 110 ; #Ps 132).

I. Fidélité manifeste de Dieu envers l’alliance davidique (89:2-38)

A. Amour divin garanti par l’alliance (89:2-5)

B. Rappel que Dieu est digne de louanges (89:6-19)

C. Alliance de Dieu avec David (89:20-38)

II. Oubli apparent par Dieu de l’alliance davidique (89:39-53)

A. Lamentation du psalmiste (89:39-46)

B. Consternation du psalmiste (89:47-52)

C. Doxologie (89:53)

Ethan, l’Ezrachite. Peut-être, le chantre lévitique mentionné en #1Ch 6:42 ; #1Ch 15: 17, #1Ch 15: 19

 

2  (89-3) Car je dis : La bonté a des fondements éternels ; Tu établis ta fidélité dans les cieux.

 

tu établis …  dans les cieux. Le psalmiste jubile, certain que Dieu lui-même garantira la pérennité de la dynastie davidique (cf. #2S 23: 5).

 

3  (89-4) J’ai fait alliance avec mon élu ; Voici ce que j’ai juré à David, mon serviteur:

 

alliance avec mon élu. L’alliance davidique, qui culminera avec le règne du Messie, fut établie en #2S 7 (cf. #1R 8:23 ; #1Ch 17 ; #2Ch 21: 7 ; #Ps 110 ; #Ps 132). Elle avait la forme d’une faveur royale, puisque Dieu, le grand Roi, avait choisi David comme roi vassal. Même si la personne avec laquelle le Seigneur concluait une alliance de ce genre pouvait la violer, lui-même restait lié à son engagement de la respecter.

 

4  (89-5) J’affermirai ta postérité pour toujours, Et j’établirai ton trône à perpétuité. Pause.

 

ta postérité pour toujours …  ton trône. Extension aux descendants de David de l’alliance conclue avec lui. Cette promesse garantissait que l’héritier légitime du trône serait toujours un de ses descendants (cf. vv. #Ps 89:30, #Ps 89:37 ; voir aussi #2S 7:13, #2S 7:16, #2S 7:18 ; #Lu 1:31-33). Les généalogies de Jésus montraient qu’il avait droit, à ce titre, à la royauté davidique (cf. #Mt 1:1-17 ; #Lu 3:23-38).

 

5 ¶  (89-6) Les cieux célèbrent tes merveilles, ô Éternel ! Et ta fidélité dans l’assemblée des saints.

 

ta fidélité. Ce mot suggère des actions constantes et régulières, ce qui met en valeur la fiabilité de Dieu. Si Dieu se montrait incohérent dans sa manière d’agir, il remettrait en question sa nature même (cf. vv. #Ps 89:2-3, #Ps 89:9, #Ps 89:25, #Ps 89:34, #Ps 89:50).

 

6  (89-7) Car qui, dans le ciel, peut se comparer à l’Éternel ? Qui est semblable à toi parmi les fils de Dieu ?

 

les fils de Dieu. C’est-à-dire les anges.

 

7  (89-8) Dieu est terrible dans la grande assemblée des saints, Il est redoutable pour tous ceux qui l’entourent.

 

assemblée des saints. Évoque le rassemblement des anges autour de leur Seigneur souverain.

 

8  (89-9) Éternel, Dieu des armées ! qui est comme toi puissant, ô Éternel ? Ta fidélité t’environne.

9  (89-10) Tu domptes l’orgueil de la mer ; Quand ses flots se soulèvent, tu les apaises.

10  (89-11) Tu écrasas l’Égypte comme un cadavre, Tu dispersas tes ennemis par la puissance de ton bras.

11  (89-12) C’est à toi qu’appartiennent les cieux et la terre, C’est toi qui as fondé le monde et ce qu’il renferme.

12  (89-13) Tu as créé le nord et le midi ; Le Thabor et l’Hermon se réjouissent à ton nom.

 

le Thabor et l’Hermon. Montagnes d’Israël, dépeintes en train de s’unir pour louer Dieu avec le reste de la création.

 

13  (89-14) Ton bras est puissant, Ta main forte, ta droite élevée.

14  (89-15) La justice et l’équité sont la base de ton trône. La bonté et la fidélité sont devant ta face.

15 ¶  (89-16) Heureux le peuple qui connaît le son de la trompette ; Il marche à la clarté de ta face, ô Éternel !

 

le son de la trompette. Ou « un cri joyeux », émis en hommage à Dieu (cf. #Ps 33:3 ; #Ps 47:6 ; #Ps 95:1 ; #Ps 98:4 ; #Ps 100:1.

 

16  (89-17) Il se réjouit sans cesse de ton nom, Et il se glorifie de ta justice.

17  (89-18) Car tu es la gloire de sa puissance ; C’est ta faveur qui relève notre force.

 

notre force. Littéralement « notre corne ». (cf. v. #Ps 89:25).

 

18  (89-19) Car l’Éternel est notre bouclier, Le Saint d’Israël est notre roi.

 

l’Éternel est notre bouclier. Ou « notre bouclier appartient à l’Éternel », le bouclier étant une métaphore pour le roi.

 

19 ¶  (89-20) Alors tu parlas dans une vision à ton bien-aimé, Et tu dis : J’ai prêté mon secours à un héros, J’ai élevé du milieu du peuple un jeune homme ;

 

ton bien-aimé. Il s’agit du prophète Nathan, utilisé par Dieu pour annoncer à David qu’il allait faire alliance avec lui (#2S 7:4).

 

20  (89-21) J’ai trouvé David, mon serviteur, Je l’ai oint de mon huile sainte.

21  (89-22) Ma main le soutiendra, Et mon bras le fortifiera.

22  (89-23) L’ennemi ne le surprendra pas, Et le méchant ne l’opprimera point ;

23  (89-24) J’écraserai devant lui ses adversaires, Et je frapperai ceux qui le haïssent.

24  (89-25) Ma fidélité et ma bonté seront avec lui, Et sa force s’élèvera par mon nom.

25  (89-26) Je mettrai sa main sur la mer, Et sa droite sur les fleuves.

 

main …  mer …  fleuves. Allusion à la promesse d’#Ex 23: 31 stipulant que le Seigneur donnerait à Israël la terre s’étendant entre la mer Rouge et l’Euphrate.

 

26  (89-27) Lui, il m’invoquera : Tu es mon père, Mon Dieu et le rocher de mon salut !

27  (89-28) Et moi, je ferai de lui le premier-né, Le plus élevé des rois de la terre.

 

premier-né. L’aîné jouissait d’honneurs particuliers, et il recevait une double part d’héritage (#Ge 27 ; #2R 2:9). Cependant, dans une alliance telle que celle conclue avec David, la personne choisie pouvait être élevée au rang de premier-né et recevoir, à ce titre, un don perpétuel, incluant la succession dynastique (cf. #Ps 2:7). Bien que n’étant pas en réalité la première, Israël fut considérée comme la première des nations (#Ex 4:22); Éphraïm, le plus jeune, fut traité comme le premier-né (#Ge 48:13-20); de même, David fut le premier-né de tous les rois. Christ peut être appelé le « premier-né de toute la création » (#Col 1:15), dans le sens où il a reçu la prééminence sur tous les êtres créés.

 

28  (89-29) Je lui conserverai toujours ma bonté, Et mon alliance lui sera fidèle ;

29  (89-30) Je rendrai sa postérité éternelle, Et son trône comme les jours des cieux.

30  (89-31) Si ses fils abandonnent ma loi Et ne marchent pas selon ses ordonnances,

31  (89-32) S’ils violent mes préceptes Et n’observent pas mes commandements,

32  (89-33) Je punirai de la verge leurs transgressions, Et par des coups leurs iniquités ;

 

verge …  coups. La verge était un instrument servant à infliger des blessures, et les coups laissaient des marques. Cet avertissement le montrait, Dieu n’ignorait pas que les descendants de David pourraient faire preuve de désobéissance (cf. #2S 7:14). Du temps de ses petits-fils déjà, le royaume fut divisé, et les dix tribus du nord échappèrent à la domination de la lignée davidique (cf. #Jér 31:31 et #Ez 37:16-17 pour la réunification des douze tribus).

 

33  (89-34) Mais je ne lui retirerai point ma bonté Et je ne trahirai pas ma fidélité,

 

ma bonté. Le Seigneur aurait certes bien des occasions d’exercer la discipline contre les descendants de David, mais jamais il ne se retirerait de l’alliance conclue avec leur famille (cf. #2S 7:15). Une alliance pouvait très bien devenir conditionnelle pendant une génération, voire plus, et demeurer inconditionnelle du point de vue de son accomplissement ultime (cf. #Ez 37:24-28).

 

34  (89-35) Je ne violerai point mon alliance Et je ne changerai pas ce qui est sorti de mes lèvres.

35  (89-36) J’ai juré une fois par ma sainteté : Mentirai-je à David ?

36  (89-37) Sa postérité subsistera toujours ; Son trône sera devant moi comme le soleil,

37  (89-38) Comme la lune il aura une éternelle durée. Le témoin qui est dans le ciel est fidèle. Pause.

 

témoin qui est dans le ciel est fidèle. L’alliance de Dieu avec David et avec ses descendants était aussi certaine que l’existence du soleil (v. #Ps 89:37) et de la lune dans le ciel (cf. #Jér 33:14-26). Elle incluait la promesse d’un royaume sur la terre (#Jér 33:15).

 

38 ¶  (89-39) Et pourtant, tu as rejeté, tu as repoussé ! Tu t’es irrité contre ton oint !

39  (89-40) Tu as dédaigné l’alliance avec ton serviteur ; Tu as abattu, profané sa couronne.

 

as dédaigné l’alliance. Le mot héb traduit par « as dédaigné » est rare. Il ne signifiait pas que Dieu avait totalement renoncé à l’alliance avec David, mais qu’il la négligeait pour un temps (cf. #Ez 37:1-14).

profané sa couronne. Évocation d’une grave insulte à la dynastie, du fait de l’origine divine de celle-ci.

 

40  (89-41) Tu as détruit toutes ses murailles, Tu as mis en ruines ses forteresses.

 

89:41-46

La ruine du pays est décrite à l’aide de plusieurs images: ses haies sont arrachées, et il est donc laissé sans défense; les ruines de ses forteresses attirent les envahisseurs; à cause de sa faiblesse, il se laisse piller par ses ennemis; c’est un soldat dont l’épée ne sert plus à rien; il est pareil à un jeune qui aurait vieilli prématurément.

 

41  (89-42) Tous les passants le dépouillent ; Il est un objet d’opprobre pour ses voisins.

42  (89-43) Tu as élevé la droite de ses adversaires, Tu as réjoui tous ses ennemis ;

43  (89-44) Tu as fait reculer le tranchant de son glaive, Et tu ne l’as pas soutenu dans le combat.

44  (89-45) Tu as mis un terme à sa splendeur, Et tu as jeté son trône à terre ;

45  (89-46) Tu as abrégé les jours de sa jeunesse, Tu l’as couvert de honte. Pause.

 

abrégé les jours de sa jeunesse. Figure évoquant la relative brièveté de la dynastie davidique.

 

46  (89-47) Jusques à quand, Éternel ! te cacheras-tu sans cesse, Et ta fureur s’embrasera-t-elle comme le feu ?

 

te cacheras-tu sans cesse. Le refus apparent de Dieu de répondre aux prières et de restaurer la royauté davidique donnait l’impression qu’il se cachait. Bien sûr, il avait été annoncé que les rois désobéissants seraient disciplinés (v. #Ps 89:33), mais selon les prophètes, Dieu restaurerait finalement Israël et le trône davidique dans le cadre d’un royaume terrestre (cf. #Os 3:4-5). À mon sens, nulle part l’A.T. ne laisse entendre que la promesse faite à David pourrait être accomplie par Christ dans le sens d’un règne spirituel et céleste.

 

47  (89-48) Rappelle-toi ce qu’est la durée de ma vie, Et pour quel néant tu as créé tous les fils de l’homme.

 

La prospérité du royaume de David était en lien étroit avec le bien-être du peuple (cf. #Ps 72:17 ; #Esa 9:6 ; #Esa 11:1-10). Si le royaume disparaissait, qui pourrait survivre (v. #Ps 89:49)?

 

48  (89-49) Y a-t-il un homme qui puisse vivre et ne pas voir la mort, Qui puisse sauver son âme du séjour des morts ? Pause.

49  (89-50) Où sont, Seigneur ! tes bontés premières, Que tu juras à David dans ta fidélité ?

 

89:50-52

Plaidoyer final pour que Dieu vienne au secours de son peuple et évite ainsi les insultes (cf. #Esa 37:17-35).

 

50  (89-51) Souviens-toi, Seigneur ! de l’opprobre de tes serviteurs, Souviens-toi que je porte en mon sein tous les peuples nombreux ;

51  (89-52) Souviens-toi des outrages de tes ennemis, ô Éternel ! De leurs outrages contre les pas de ton oint.

52  (89-53) Béni soit à jamais l’Éternel ! Amen ! Amen !

 

Béni soit à jamais l’Éternel! Cette bénédiction indique le retour de la confiance chez le psalmiste, et elle ne conclut pas seulement le #Ps 89, mais aussi tout le troisième livre des Psaumes (#Ps 73:1-89:2).

 

 

PSALMS 89 : 1 to 52 + NOTES TO JOHN MACARTHUR

 

1 ¶ (89-1) Song of Ethan, the Ezrahite. (89-2) I will always sing the goodness of the LORD; My mouth will make your faithfulness known forever.

 

89: 1-53

This psalm describes the author's attempts to reconcile the apparent contradictions between his theology and reality: the circumstances that the nation was going through. In the first 37 vv, he takes up what he knows to be correct from a theological point of view: God, in his sovereignty, chose Israel to be his people, and the descendants of David to Reign over him. The last third of the psalm expresses the psalmist's grief at seeing his nation ravaged and the Davidic monarchy finishes so lamentably. It may be noted in his defense that he refused to seek theological justifications and endeavored to maintain a tension which he hoped would find its resolution at a later date, in fact when a promised re-establishment of a Kingdom of the earth under the reign of a descendant of David (cf. Ps 110; #Ps 132).

I. The manifest fidelity of God to the Davidic covenant (89: 2-38)

A. Divine love guaranteed by the covenant (89: 2-5)

B. Reminder that God is worthy of praise (89: 6-19)

C. God's Covenant with David (89: 20-38)

II. Apparent oblivion by God of the Davidic covenant (89: 39-53)

A. Lamentation of the Psalmist (89: 39-46)

B. Consternation of the Psalmist (89: 47-52)

C. Doxology (89:53)

Ethan, the Ezrachite. Perhaps, the Levitical chanter mentioned in # 1Ch 6:42; # 1Ch 15:17, # 1Ch 15:19

 

2 (89-3) For I say: Goodness has eternal foundation; You establish your fidelity in heaven.

 

You establish ... in the heavens. The psalmist jubilates, certain that God Himself will guarantee the perenniality of the Davidic dynasty (cf. # 2S 23: 5).

 

3 (89-4) I made a covenant with my chosen one; This is what I swore to David my servant:

 

Alliance with my elected representative. The Davidic covenant, which will culminate with the reign of the Messiah, was established in # 2S7 (cf. # 1R 8:23; # 1Ch 17; # 2Ch 21: 7; #Ps 110; #Ps 132). It had the form of royal favor, since God, the great King, had chosen David as king vassal. Even if the person with whom the Lord concluded an alliance of this kind could violate it, he himself remained bound by his commitment to respect it.

 

4 (89-5) And I will establish thy seed for ever, and I will establish thy throne for ever. Pause.

 

Thy seed for ever ... thy throne. Extension to the descendants of David of the covenant concluded with him. This promise guaranteed that the legitimate heir of the throne would always be one of his descendants (see vv. 89:37, #Ps 89:37, see also # 2S 7:13, # 2S 7:16, # 2S 7 : 18; #Lu 1: 31-33). The genealogies of Jesus showed that he was entitled, as such, to the Davidic kingship (cf. Mt 1: 1-17; #Lu 3: 23-38).

 

5 ¶ (89-6) The heavens celebrate your wonders, O LORD! And your faithfulness in the assembly of saints.

 

Your fidelity. This word suggests constant and regular actions, which highlights the reliability of God. If God were incoherent in his way of acting, he would question his very nature (see vv. 89: 2-3, #Ps 89: 9, #Ps 89:25, #Ps 89:34, #Ps 89:50).

 

6 (89-7) For who in heaven can compare himself to the Lord? Who is like unto thee among the sons of God?

 

The sons of God. That is, the angels.

 

7 (89-8) God is terrible in the great assembly of the saints; He is formidable to all those around him.

 

Assembly of the saints. Evokes the gathering of angels around their sovereign Lord.

 

8 (89-9) O LORD God of hosts! Who is as thou mightest, O LORD? Your fidelity surrounds you.

9 (89-10) You subdue the pride of the sea; When its waves rise, you calm them down.

10 (89-11) You crushed Egypt like a corpse, You scattered your enemies by the power of your arm.

11 (89-12) The heavens and the earth belong to you, You have founded the world and what it contains.

12 (89-13) You created the north and the south; Thabor and Hermon rejoice in your name.

 

Thabor and Hermon. Mountains of Israel, depicted as they unite to praise God with the rest of creation.

 

13 (89-14) Your arm is strong, Your hand strong, Your right high.

14 (89-15) Justice and equity are the basis of your throne. Goodness and faithfulness are before your face.

15 ¶ (89-16) Blessed are the people that know the sound of the trumpet; He walketh in the light of thy face, O LORD.

 

The sound of the trumpet. Or "a joyful cry," issued in homage to God (see #Ps 33: 3, #Ps 47: 6, #Ps 95: 1, #Ps 98: 4, #Ps 100: 1.

 

16 (89-17) He rejoiceth unceasingly in thy name, and rejoices in thy righteousness.

17 (89-18) For thou art the glory of his power; It is your favor that strengthens our strength.

 

our strength. Literally "our horn". (See v. #Ps 89:25).

 

18 (89-19) For the LORD is our shield, the Holy One of Israel is our king.

 

The LORD is our shield. Or "our shield belongs to the Lord", the shield being a metaphor for the king.

19 ¶ (89-20) Then you spoke in a vision to your beloved, and said, I have lent my help to a hero, and have raised a young man out of the midst of the people;

 

Your beloved. This is the prophet Nathan, used by God to tell David that he would make an alliance with him (# 2S 7: 4).

 

20 (89-21) I found David my servant, and I anointed him with my holy oil.

21 (89-22) My hand will hold him, and my arm will strengthen him.

22 (89-23) The enemy shall not surprise him, neither shall the wicked oppress him.

23 (89-24) I will crush his adversaries before him, and I will smite those who hate him.

24 (89-25) My faithfulness and goodness shall be with him, and his strength shall be lifted up by my name.

25 (89-26) And I will put his hand on the sea, and his right hand upon the rivers.

 

Hand ... sea ... rivers. Allusion to the promise of # Ex. 23:31 that the Lord would give to Israel the land stretching between the Red Sea and the Euphrates.

 

26 He will call upon me: You are my father, my God and the rock of my salvation!

27 (89-28) And I will make him the firstborn, the highest of the kings of the earth.

 

Firstborn. The elder enjoyed special honors, and received a double share of inheritance (# 27 27: # 2R 2: 9). However, in a covenant such as David's, the chosen person could be raised to the rank of firstborn and receive a perpetual gift, including the dynastic succession (see #Ps 2: 7). Though not really the first, Israel was considered the first of the nations (#Ex 4:22); Ephraim, the youngest, was treated as the first-born (# 48: 13-20); So David was the firstborn of all kings. Christ can be called the "firstborn of all creation" (#Col 1:15), in the sense that he received preeminence over all beings created.

 

28 (89-29) I will always keep my goodness with him, and my covenant will be faithful to him;

29 (89-30) I will make his seed eternal, and his throne as the days of heaven.

30 (89-31) If his sons give up my law And do not walk according to his ordinances,

31 (89-32) If they violate my precepts and do not obey my commandments,

32 (89-33) I will punish their transgressions with the rod, and with their blows their iniquities;

 

Rod ... blows. The penis was an instrument used to inflict wounds, and the blows left marks. This warning showed that God was aware that the descendants of David might be disobedient (cf. # 2S 7:14). In the days of his grandchildren the kingdom was divided, and the ten tribes of the north escaped the dominion of the Davidic line (cf. Jeremiah 31:31 and Ezekiel 37:16-17 for the reunification of the twelve tribes ).

 

33 (89-34) But I will not withdraw my kindness from him, nor betray my faithfulness,

 

My goodness. The Lord would certainly have many opportunities to exercise discipline against the descendants of David, but he would never withdraw from the covenant with their family (see # 2S 7:15). An alliance might well become conditional for a generation, or even more, and remain unconditional from the point of view of its ultimate fulfillment (see # 37: 24-28).

 

34 (89-35) I will not break my covenant And I will not change what has come out of my lips.

35 (89-36) I once swore by my holiness: Shall I lie to David?

36 (89-37) His posterity will always stand; His throne will be before me as the sun,

37 (89-38) As the moon it will have an eternal duration. The witness who is in heaven is faithful. Pause.

 

Witness who is in heaven is faithful. God's covenant with David and his descendants was as certain as the existence of the sun and the moon in heaven (cf. Jer. 33: 14-26). It included the promise of a kingdom on earth (Jer. 33:15).

 

38 ¶ (89-39) Yet thou hast rejected, thou hast rejected. You are angry with your anointed!

39 (89-40) Thou hast disdained the covenant with thy servant; Thou hast cut down, profaned his crown.

 

Disdained the covenant. The word heb translated as "disdained" is rare. It did not mean that God had totally renounced the covenant with David, but that he was neglecting it for a time (cf. Ezekiel 37: 1-14).

Profaned his crown. Evocation of a serious insult to the dynasty, because of the divine origin of it.

 

40 (89-41) Thou hast destroyed all her walls; thou hast put her fortresses to ruin.

 

89: 41-46

The ruin of the country is described with the help of several images: its hedges are torn off, and it is therefore left defenseless; The ruins of its fortresses attract the invaders; Because of his weakness, he lets himself be plundered by his enemies; He is a soldier whose sword is no longer useful; He is like a young man who would have aged prematurely.

 

41 (89-42) All passers-by strip him; He is an object of reproach to his neighbors.

42 (89-43) Thou hast exalted the right hand of his adversaries, and rejoiced all his enemies;

43 (89-44) You made the edge of his sword retreat, and you did not support him in battle.

44 (89-45) Thou hast put an end to his splendor, and thou hast thrown his throne on the ground;

45 (89-46) Thou hast abridged the days of his youth, Thou hast covered him with shame. Pause.

 

Abridged the days of his youth. Figure evoking the relative brevity of the Davidic dynasty.

 

46 (89-47) How long, O LORD! Shall thou hide thyself unceasingly, And will thy fury burn like fire?

 

Will you hide yourself unceasingly. God's apparent refusal to respond to prayers and restore Davidic royalty gave the impression that he was hiding. Of course, it had been announced that disobedient kings would be disciplined (v. #Ps 89:33), but according to the prophets, God would eventually restore Israel and the Davidic throne as part of a terrestrial realm (cf. #Os 3 : 4-5). In my opinion, nowhere does the TA. Does not suggest that the promise made to David could be fulfilled by Christ in the sense of a spiritual and heavenly kingdom.

 

47 (89-48) Remember what the duration of my life is, And for what nothing you have created all the sons of man.

 

The prosperity of the kingdom of David was closely linked to the welfare of the people (cf. Psalms 72:17, #Esa 9: 6, #Esa 11: 1-10). If the kingdom disappeared, who could survive (v. #Ps 89:49)?

 

48 (89-49) Is there a man who can live and not see death, Who can save his soul from the abode of the dead? Pause.

49 (89-50) Where are, Lord! Thy first goodness, Whom thou swore to David in thy fidelity?

 

89: 50-52

Final plea for God to come to the rescue of his people and thus avoid insults (cf. #Esa 37: 17-35).

 

50 (89-51) Remember, O Lord! Of the reproach of thy servants, Remember that I carry within me all the many peoples;

51 (89-52) Remember the reproaches of your enemies, O LORD! Of their outrages against the steps of thine anointed.

52 (89-53) Blessed be the LORD forever! Amen! Amen!

 

Blessed be the LORD forever! This blessing indicates the return of confidence to the psalmist, and it concludes not only the Ps 89, but also the whole third book of the Psalms (Psalm 73: 1-89: 2).

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